Kiinteistön tekninen huoltokirja ja sen kehittäminen sähköiseen muotoon
Blomqvist, Elmo (2020)
Blomqvist, Elmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimivat Huoneistohotelli Citykoti Oy ja Teijon Kiinteistöhuolto Oy. Tavoitteena on luoda huoltoasiakirjakokonaisuus, joka palvelee molempia toimijoita yhteisessä kohteessa sekä muussa liiketoiminnassa liittyen omiin liiketoimintoihin.
Opinnäytetyön tarkoitus on käsitellä huoltokirjan sisältöä yleisesti ja paneutua teknisen huoltokirjan laatimiseen, käyttöön sekä kehittämiseen. Tarkoitus on myös selventää mitä erilaisia vaatimuksia huoltokirjassa pitää olla yleisesti.
Yritykset ovat käyttäneet huoltokirjoja, mutta käytänteissä on paljon vaihtelua ja huoltokirjamallit ovat hyvin kirjavia. Yritysten toiminta on laadukasta ja asiakaslähtöistä, mutta kirjaamiseen ja dokumentointiin on olemassa tarve. Huoneistohotelli Citykoti Oy on rakennuttanut Salon alueella sijaitsevaan Teijon kylään kiinteistön, jonka huoltotöistä vastaa Teijon Kiinteistöhuolto Oy.
Opinnäytetyössä luodaan asiakkaan tarpeisiin perustuva kokonaisuus ajatellen kiinteistön käyttöä, huoltoja ja dokumentointia. Opinnäytetyö nivoo yhteen kiinteistön omistajan, käyttäjät ja huoltoyhtiön. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda sähköinen huoltokirja, jonka yritykset voivat tarvittaessa skaalata myös muihin kohteisiin. Opinnäytetyön tavoitteena huoltokirjan lisäksi on myös laatia selostus laitteiden toiminnasta ja huollon tarpeista.
Opinnäytetyön kirjoitusosassa käydään läpi kiinteistön huoltoa ja ylläpitoa kokonaisuudessaan. Kirjoitusosassa myös syvennytään huoltokirjan laadintaan ja räätälöintiin kohteen mukaan. Kirjallinen osa toimii pohjana sähköiselle työkalulle, jota testataan ja tarvittaessa muutetaan palvelemaan asiakkaan tarpeita.
Opinnäytetyön tarkoitus on käsitellä huoltokirjan sisältöä yleisesti ja paneutua teknisen huoltokirjan laatimiseen, käyttöön sekä kehittämiseen. Tarkoitus on myös selventää mitä erilaisia vaatimuksia huoltokirjassa pitää olla yleisesti.
Yritykset ovat käyttäneet huoltokirjoja, mutta käytänteissä on paljon vaihtelua ja huoltokirjamallit ovat hyvin kirjavia. Yritysten toiminta on laadukasta ja asiakaslähtöistä, mutta kirjaamiseen ja dokumentointiin on olemassa tarve. Huoneistohotelli Citykoti Oy on rakennuttanut Salon alueella sijaitsevaan Teijon kylään kiinteistön, jonka huoltotöistä vastaa Teijon Kiinteistöhuolto Oy.
Opinnäytetyössä luodaan asiakkaan tarpeisiin perustuva kokonaisuus ajatellen kiinteistön käyttöä, huoltoja ja dokumentointia. Opinnäytetyö nivoo yhteen kiinteistön omistajan, käyttäjät ja huoltoyhtiön. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda sähköinen huoltokirja, jonka yritykset voivat tarvittaessa skaalata myös muihin kohteisiin. Opinnäytetyön tavoitteena huoltokirjan lisäksi on myös laatia selostus laitteiden toiminnasta ja huollon tarpeista.
Opinnäytetyön kirjoitusosassa käydään läpi kiinteistön huoltoa ja ylläpitoa kokonaisuudessaan. Kirjoitusosassa myös syvennytään huoltokirjan laadintaan ja räätälöintiin kohteen mukaan. Kirjallinen osa toimii pohjana sähköiselle työkalulle, jota testataan ja tarvittaessa muutetaan palvelemaan asiakkaan tarpeita.