Keikkatyöläisen sitouttaminen työn aloittamiseen
Jauhiainen, Anna (2020)
Jauhiainen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812159
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät sitovat vuokratyöntekijää työvuoroihin ja löytää kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle työntekijöiden sitouttamiseen. Tarkoituksena oli löytää vastauksia siihen, mikä motivoi vuokratyöntekijää vuoroihin ja miten onnistutaan vuokratyöntekijän rekrytoinnissa. Vuokratyössä työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja rekrytointia täytyykin tehdä aktiivisesti koko ajan. Vuokratyö on yleistymässä ja haluttiin selvittää miksi työntekijät, jotka vaikuttavat haastattelussa innokkailta ja motivoituneilta eivät aloita työskentelyä, kun siihen annetaan mahdollisuus. Aihe valikoitui, sillä aihe oli tekijälle läheinen, sillä hän työskentelee itse keikkatyön rekrytoinnin parissa.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuskyselynä ja tutkimuskysely lähetettiin kaupan alan keikkatyöntekijöille. Tutkimuslomakkeen kysymykset olivat pääsääntöisesti suljettuja kysymyksiä, muutamaa avointa kysymystä lukuun ottamatta. Tutkimus oli kehittämistyyppinen työ ja sen avulla haluttiin löytää oikeita kehitysideoita kohdeyrityksen toimintaan.
Tutkimuksen viitekehykseen etsittiin teoreettista tietoa HR-alan kirjoista. Kirjallisuutena käytettiin erityisesti rekrytointiin ja työmotivaatioon liittyviä teoksia sekä nettisivuilta löytynyttä tietoa kohdeyrityksestä sekä aiheista.
Tutkimus osoitti, että suuri yksittäinen tekijä, mikä motivoi työntekijää vuoroihin oli raha ja erilaiset työmahdollisuudet. Tärkeänä pidettiin myös uuden oppimista sekä ihmiskontakteja. Rekrytointiprosessissa pidettiin onnistuneena haastattelua ja erityisesti perehdytykseen kaivattiin muutosta ja kehitystä.
Johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että työntekijää sitouttaa ja motivoi työhön palkka, osaaminen, vapaus sekä työstä saatava sosiaalisuus. Työmotivaatiota voidaan kasvattaa kun perehdytys on kunnossa ja kaupat ottavat keikkatyöntekijän hyvillä mielin vastaan.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuskyselynä ja tutkimuskysely lähetettiin kaupan alan keikkatyöntekijöille. Tutkimuslomakkeen kysymykset olivat pääsääntöisesti suljettuja kysymyksiä, muutamaa avointa kysymystä lukuun ottamatta. Tutkimus oli kehittämistyyppinen työ ja sen avulla haluttiin löytää oikeita kehitysideoita kohdeyrityksen toimintaan.
Tutkimuksen viitekehykseen etsittiin teoreettista tietoa HR-alan kirjoista. Kirjallisuutena käytettiin erityisesti rekrytointiin ja työmotivaatioon liittyviä teoksia sekä nettisivuilta löytynyttä tietoa kohdeyrityksestä sekä aiheista.
Tutkimus osoitti, että suuri yksittäinen tekijä, mikä motivoi työntekijää vuoroihin oli raha ja erilaiset työmahdollisuudet. Tärkeänä pidettiin myös uuden oppimista sekä ihmiskontakteja. Rekrytointiprosessissa pidettiin onnistuneena haastattelua ja erityisesti perehdytykseen kaivattiin muutosta ja kehitystä.
Johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että työntekijää sitouttaa ja motivoi työhön palkka, osaaminen, vapaus sekä työstä saatava sosiaalisuus. Työmotivaatiota voidaan kasvattaa kun perehdytys on kunnossa ja kaupat ottavat keikkatyöntekijän hyvillä mielin vastaan.