Bränditurvallisuus: Case YouTube-videomainonta
Mäenmaa, Jan-Robert (2020)
Mäenmaa, Jan-Robert
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912174
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä, mitä bränditurvallisuus on, mikä merkitys sillä on brändeille ja mainostajille sekä luoda ohjeet bränditurvallisen YouTube-videomainonnan toteuttamiseen Google Ads -järjestelmässä.
Bränditurvallisuudella tarkoitetaan brändin maineen, imagon ja arvojen turvaamista digitaalisessa mainonnassa. Bränditurvallisuus liitetään usein vain ohjelmallisesti ostettavaan mainontaan verkossa, mutta se on osa laajempaa kokonaisuutta. Bränditurvallisuus tulisi huomioida koko brändin turvallisuusstrategiassa ja sitä tulisi ylläpitää jatkuvasti kaikkien brändin kanssa työskentelevien osapuolien toimesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se koostui teoriaan perustuvasta viitekehyksestä ja toiminnallisen työn konkreettisena tuloksena ohjeistus. Opinnäytetyön viitekehys keskittyi bränditurvallisuuteen digitaalisessa mainonnassa ja etenkin sosiaalisessa mediassa, johon syvennyttiin tarkemmin YouTube-mainonnan kautta. Aihealueen laajuuden takia rajaus tehtiin yhteen sosiaalisen median kanavaan ja sen suosituimpaan mainonnan osa-alueeseen, eli videomainontaan. Viitekehystä varten tietoa kerättiin ammattikirjallisuudesta ja verkkolähteistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ohjeistus bränditurvallisen YouTube-videomainonnan toteuttamisesta Google Ads -järjestelmällä. Ohjeistuksen sisältö koostui viitekehyksen teoriasta ja Google Ads -järjestelmän ominaisuuksista ja asetuksista, jotka olivat saatavilla opin- näytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön päätännössä todettiin, että bränditurvallisuus on merkittävä tekijä brändin digitaalisessa markkinoinnissa. Bränditurvallisuuden merkitys on selkeytynyt monelle viime vuosien ongelmien ja skandaalien myötä. Etenkin YouTube on tehnyt paljon muutoksia tarjotakseen parempaa bränditurvallisuutta brändeille nyt ja tulevaisuudessa. Päätännössä myös arvioitiin opinnäytetyön viitekehyksen ja ohjeistuksen onnistumasta.
Bränditurvallisuudella tarkoitetaan brändin maineen, imagon ja arvojen turvaamista digitaalisessa mainonnassa. Bränditurvallisuus liitetään usein vain ohjelmallisesti ostettavaan mainontaan verkossa, mutta se on osa laajempaa kokonaisuutta. Bränditurvallisuus tulisi huomioida koko brändin turvallisuusstrategiassa ja sitä tulisi ylläpitää jatkuvasti kaikkien brändin kanssa työskentelevien osapuolien toimesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se koostui teoriaan perustuvasta viitekehyksestä ja toiminnallisen työn konkreettisena tuloksena ohjeistus. Opinnäytetyön viitekehys keskittyi bränditurvallisuuteen digitaalisessa mainonnassa ja etenkin sosiaalisessa mediassa, johon syvennyttiin tarkemmin YouTube-mainonnan kautta. Aihealueen laajuuden takia rajaus tehtiin yhteen sosiaalisen median kanavaan ja sen suosituimpaan mainonnan osa-alueeseen, eli videomainontaan. Viitekehystä varten tietoa kerättiin ammattikirjallisuudesta ja verkkolähteistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ohjeistus bränditurvallisen YouTube-videomainonnan toteuttamisesta Google Ads -järjestelmällä. Ohjeistuksen sisältö koostui viitekehyksen teoriasta ja Google Ads -järjestelmän ominaisuuksista ja asetuksista, jotka olivat saatavilla opin- näytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön päätännössä todettiin, että bränditurvallisuus on merkittävä tekijä brändin digitaalisessa markkinoinnissa. Bränditurvallisuuden merkitys on selkeytynyt monelle viime vuosien ongelmien ja skandaalien myötä. Etenkin YouTube on tehnyt paljon muutoksia tarjotakseen parempaa bränditurvallisuutta brändeille nyt ja tulevaisuudessa. Päätännössä myös arvioitiin opinnäytetyön viitekehyksen ja ohjeistuksen onnistumasta.