Vanhempien ja huoltajien osallisuus varhaiskasvatuksessa : vanhempien/huoltajien ja henkilöstön kokemuksia päiväkodissa Rovaniemellä
Kilpimaa, Anette; Karjalainen, Jonna (2020)
Kilpimaa, Anette
Karjalainen, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812122
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812122
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on tutkia vanhempien ja huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksenamme on tuoda esille vanhempien ja huoltajien sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia osallisuudesta, jotta sitä voitaisiin kehittää ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman sekä varhaiskasvatuslain linjausten mukaan. Varhaiskasvatuslain ja siihen perustuvan valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan vanhempien ja huoltajien on annettava mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Tavoitteenamme on, että opinnäytetyötämme voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa vanhempien ja huoltajien osallisuutta tukevien toimintamallien kehittämisessä.
Opinnäytetyömme koostuu aiheeseen liittyvästä teoriaosuudesta ja tutkimusosiosta. Teoriaosuudessa avaamme vanhempien ja huoltajien osallisuuteen liittyviä käsitteitä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimusosiomme on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusmenetelmiksi valitsimme kyselyn Napapiirin päiväkodin lasten vanhemmille ja huoltajille sekä ryhmähaastattelun päiväkodin henkilöstölle. Kyselyn sekä ryhmähaastattelun tuloksia käsittelimme aineistoon perustuvan sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyömme tutkimustuloksissa korostui kokemus, että vanhempien ja huoltajien osallisuus varhaiskasvatuksessa on päivittäistä vuorovaikutusta, osallistumista lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen sekä päiväkodin yhteisiin tapahtumiin. Opinnäytetyömme johtopäätös on, että vanhempien ja huoltajien osallisuutta arvioitaessa sekä kehittäessä tulisi huomioida huoltajien ja henkilöstön välinen vuorovaikutus lapsen tuonti- ja hakutilanteissa, vasukeskusteluissa ja yhteisissä tapahtumissa. Keskiössä vanhempien ja huoltajien osallisuuden kehittämisessä ja vahvistamisessa tulisi olla lapsi sekä hänen perheensä yksilölliset tarpeet.
Opinnäytetyömme koostuu aiheeseen liittyvästä teoriaosuudesta ja tutkimusosiosta. Teoriaosuudessa avaamme vanhempien ja huoltajien osallisuuteen liittyviä käsitteitä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimusosiomme on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusmenetelmiksi valitsimme kyselyn Napapiirin päiväkodin lasten vanhemmille ja huoltajille sekä ryhmähaastattelun päiväkodin henkilöstölle. Kyselyn sekä ryhmähaastattelun tuloksia käsittelimme aineistoon perustuvan sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyömme tutkimustuloksissa korostui kokemus, että vanhempien ja huoltajien osallisuus varhaiskasvatuksessa on päivittäistä vuorovaikutusta, osallistumista lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen sekä päiväkodin yhteisiin tapahtumiin. Opinnäytetyömme johtopäätös on, että vanhempien ja huoltajien osallisuutta arvioitaessa sekä kehittäessä tulisi huomioida huoltajien ja henkilöstön välinen vuorovaikutus lapsen tuonti- ja hakutilanteissa, vasukeskusteluissa ja yhteisissä tapahtumissa. Keskiössä vanhempien ja huoltajien osallisuuden kehittämisessä ja vahvistamisessa tulisi olla lapsi sekä hänen perheensä yksilölliset tarpeet.