Lasten kokemuksia osallisuudesta mediakasvatuspainotteisessa esiopetuksessa
Venhola, Satu (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812052
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on koonnut yhteen lasten omia kokemuksia ja osallisuuden mahdollisuuksistaan esiopetuksen arjessa. Tutkimusnäkökulma on ollut narratiivinen ja siinä painottuu lasten omat näkökulmat. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa painotetaan osallisuutta ja lasten oikeutta tuoda äänensä kuuluviin. Tutkimuskysymykseni on: Miten lapset kokevat omassa arjessaan osallisuuden mediakasvatuspainotteisessa esiopetuksessa?
Viitekehyksenä toimivat mediakasvatuksen ja osallisuuden teoriat. Molemmat painottavat lasten kehittymistä aktiiviksi ja kriittisiksi toimijoiksi.
Tutkimusaineistona on käytetty lapsihaastatteluita. Lapset on haastateltu pareittain tai pienessä ryhmässä ja haastattelutilanteessa on menetelminä käytetty havainnointia, kysymysrunkoa piirtämisen lomassa. Haastattelut on nauhoitettu ja litteroitu. Tulokset on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella esiopetuksessa lapsilla on selkeä käsitys esiopetuksen hierarkiasta ja mediakasvatus näyttäytyy arjesta irrallisena toimintana. Eniten lapset kokivat voivansa vaikuttaa omiin leikkeihinsä. Haastatteluissa painottui aikuisten rooli päättäjänä ja monissa tilanteissa lapset eivät sitä roolia kyseenalaista.
Viitekehyksenä toimivat mediakasvatuksen ja osallisuuden teoriat. Molemmat painottavat lasten kehittymistä aktiiviksi ja kriittisiksi toimijoiksi.
Tutkimusaineistona on käytetty lapsihaastatteluita. Lapset on haastateltu pareittain tai pienessä ryhmässä ja haastattelutilanteessa on menetelminä käytetty havainnointia, kysymysrunkoa piirtämisen lomassa. Haastattelut on nauhoitettu ja litteroitu. Tulokset on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella esiopetuksessa lapsilla on selkeä käsitys esiopetuksen hierarkiasta ja mediakasvatus näyttäytyy arjesta irrallisena toimintana. Eniten lapset kokivat voivansa vaikuttaa omiin leikkeihinsä. Haastatteluissa painottui aikuisten rooli päättäjänä ja monissa tilanteissa lapset eivät sitä roolia kyseenalaista.