Lähde mukaan avaruusseikkailuun! : Miten tehdä lapsille suunnattu, tarinallinen tanssiteos?
Jokinen, Vilhelmiina; Laihia, Liisa (2020)
Jokinen, Vilhelmiina
Laihia, Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912297
Tiivistelmä
Lapsille suunnattu taide on taiteen tekemistä lapsen lähtökohdista käsin. Kerrontatavassa tulee muistaa lapsen näkökulma sekä toivon merkitys. Konkretia on myös tärkeää. Tanssitaiteen tarjoaminen lapsille on merkityksellistä, sillä muiden kulttuurin lajien tavoin tanssi edistää lapsen hyvinvointia eri tavoin. Lapsiyleisö on spontaani ja lapsille esiintyessä esiintyjien ja katsojien välisen vuorovaikutuksen merkitys korostuu.
Lapsiyleisön huomioiminen oli olennaista lähtiessämme tekemään opinnäytetyömme taiteellista osiota. Teoksen tekeminen alkoi tarinan käsikirjoittamisella. Loimme tarinan ja teoksen rakenteen. Käsikirjoittamisessa ja tarinan muuttamisessa esitettävään muotoonsa käytimme erilaisia dramaturgisia ratkaisuja. Näitä olivat dramaturgisen ekonomian käyttö, jännitteen aikaansaaminen, tarinan rytmin rakentaminen sekä yleisösuhteen luominen. Erilaisten hahmojen ja kohtausten luominen oli olennaisessa roolissa tarinan ja juonen muovautumisessa.
Useat teoksemme koreografiat valmistimme tanssijoiden väliseen kontaktiin perustuvan liikemateriaalin tuottamisella sekä improvisaation avulla. Teimme liikemateriaalia myös jazztanssiin pohjautuen ja esineiden liikuttelua hyödyntäen. Koreografisessa prosessissa pidimme mielessämme juonen kuljettamisen. Visuaalisuus nousi työssämme merkittäväksi osa-alueeksi ja panostimme rekvisiitan käyttöön sekä puvustukseen.
Tuotimme itse teoksemme esitykset, jolloin perehdyimme markkinointiin liittyviin asioihin. Kohdeyleisön ikähaarukan ja esityksen keston määrittelyssä otimme huomioon eri-ikäisten lasten valmiudet seurata esitystä. Esityksen lisäksi suunnittelimme ja toteutimme teokseemme liittyvän työpajan. Työpajan rakentaminen onnistuneesti vaati eri-ikäisten ja osaamistasoltaan erilaisten lasten huomioimista.
Työmme kasvatti meitä tanssitaitelijoina ja pedagogeina, ja koemme osaamisemme syventyneen molemmilla osaalueilla. Yleisöpalaute teoksesta oli positiivista ja kiittävää, ja uskomme teoksen ja työpajan vaikuttaneen positiivisesti myös niihin osallistuneeseen yleisöön. Koemme lapsille suunnatun taiteen tekemisen olevan tärkeää ja arvokasta niin nyt kuin tulevaisuudessakin.
Lapsiyleisön huomioiminen oli olennaista lähtiessämme tekemään opinnäytetyömme taiteellista osiota. Teoksen tekeminen alkoi tarinan käsikirjoittamisella. Loimme tarinan ja teoksen rakenteen. Käsikirjoittamisessa ja tarinan muuttamisessa esitettävään muotoonsa käytimme erilaisia dramaturgisia ratkaisuja. Näitä olivat dramaturgisen ekonomian käyttö, jännitteen aikaansaaminen, tarinan rytmin rakentaminen sekä yleisösuhteen luominen. Erilaisten hahmojen ja kohtausten luominen oli olennaisessa roolissa tarinan ja juonen muovautumisessa.
Useat teoksemme koreografiat valmistimme tanssijoiden väliseen kontaktiin perustuvan liikemateriaalin tuottamisella sekä improvisaation avulla. Teimme liikemateriaalia myös jazztanssiin pohjautuen ja esineiden liikuttelua hyödyntäen. Koreografisessa prosessissa pidimme mielessämme juonen kuljettamisen. Visuaalisuus nousi työssämme merkittäväksi osa-alueeksi ja panostimme rekvisiitan käyttöön sekä puvustukseen.
Tuotimme itse teoksemme esitykset, jolloin perehdyimme markkinointiin liittyviin asioihin. Kohdeyleisön ikähaarukan ja esityksen keston määrittelyssä otimme huomioon eri-ikäisten lasten valmiudet seurata esitystä. Esityksen lisäksi suunnittelimme ja toteutimme teokseemme liittyvän työpajan. Työpajan rakentaminen onnistuneesti vaati eri-ikäisten ja osaamistasoltaan erilaisten lasten huomioimista.
Työmme kasvatti meitä tanssitaitelijoina ja pedagogeina, ja koemme osaamisemme syventyneen molemmilla osaalueilla. Yleisöpalaute teoksesta oli positiivista ja kiittävää, ja uskomme teoksen ja työpajan vaikuttaneen positiivisesti myös niihin osallistuneeseen yleisöön. Koemme lapsille suunnatun taiteen tekemisen olevan tärkeää ja arvokasta niin nyt kuin tulevaisuudessakin.