Kohti laadukkaampia verkkokursseja
Tapper, Anna (2020)
Tapper, Anna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912191
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli analysoida Rastor-instituutin verkkokurssien nykytilaa suhteessa yrityksen digistrategiaan. Nykytilan analyysillä selvitetään tämän hetken toimintatavat verkkokurssien suunnittelussa ja toteutuksessa, henkilöstön osaaminen sekä asiakaskokemuksen hyödyntäminen kehitystyössä. Rastor-instituutin koulutusten digitalisoinnin tavoitteena ovat tyytyväiset asiakkaat. Tavoite saavutetaan nostamalla uusien ratkaisujen tasoa niin, että eri oppimisympäristöt eli verkossa tapahtuva opiskelu sekä fyysinen läsnäolo muodostavat asiakkaalle yhtenäisen ja laadukkaan asiakaskokemuksen.
Aineistonkeruussa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, joka toteutettiin teemahaastatteluin. Haastattelujen kohderyhmänä oli yrityksen henkilöstöä, ketkä ovat vahvasti mukana koulutusten kehittämisessä ja asiakasrajapinnassa. Haastatteluiden avulla saatiin kokonaiskäsitys toiminnan tilasta nyt ja mitä sen halutaan olevan tulevaisuudessa.
Johtopäätöksissä voidaan todeta, että yhteistä toimintamallia verkkokurssien suunnitteluun ei ole, vaan käytössä on erilaisia käytäntöjä. Kehitystyö on vahvasti työelämälähtöistä ja henkilöstö on motivoitunut oppimaan uutta ja kehittämään koulutuksia entistä vaikuttavimmiksi. Osaamisen jakaminen on juurtunut toimintatapa Rastor-instituutissa. Opinnäytetyön produktina tuotetaan kompakti opas yhteisen toimintamallin tueksi sekä laadullistamaan yrityksen verkkokursseja.
Opinnäytetyö on rakennettu verkkokurssien teoriaan liittyvän viitekehyksen ympärille ja tuotettu opas mukailee tätä teoriapohjaa. Teoria-aineisto on valittu asiantuntijuuden ja tutkitun tiedon perusteella. The subject of this thesis was to analyze the current state of online courses at the Rastor-instituutti in relation to the digital strategy of the company. The analysis of the current state is used to find out the procedures at the planning and implementation of online courses, the level of talent of the personnel and the use of customer experience in development work. The goal of Rastor-instituutti’s digitalization of education is a high-quality customer experience that is achieved by raising the level of new solutions so that different learning envi-ronments like online studying and physical preference form a uniform high-quality customer experience.
The collection of materials was done with a qualitative research method, that was implemented via theme interviews. The target audience of these interviews was the personnel, that are heavily involved in the development of education and customer interfaces. The interviews gave an overall understanding of the current state of operations and what is wanted of it for the future.
In conclusion it can be stated that there is no one uniform operating model, but there are multiple different practices. The development work is strongly work-based, and the personnel is motivated to learn new skills and develop degrees to be even more impactful than before. Sharing of know-how is a rooted policy at the Rastor-institute.
The product of this thesis is a compact guide in support of a uniform model and to qualify the company's online courses. The thesis is built on the framework of the theory of online courses and the produced guide is following the same theory. The theory material is chosen on the grounds of expertise and researched information.
Aineistonkeruussa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, joka toteutettiin teemahaastatteluin. Haastattelujen kohderyhmänä oli yrityksen henkilöstöä, ketkä ovat vahvasti mukana koulutusten kehittämisessä ja asiakasrajapinnassa. Haastatteluiden avulla saatiin kokonaiskäsitys toiminnan tilasta nyt ja mitä sen halutaan olevan tulevaisuudessa.
Johtopäätöksissä voidaan todeta, että yhteistä toimintamallia verkkokurssien suunnitteluun ei ole, vaan käytössä on erilaisia käytäntöjä. Kehitystyö on vahvasti työelämälähtöistä ja henkilöstö on motivoitunut oppimaan uutta ja kehittämään koulutuksia entistä vaikuttavimmiksi. Osaamisen jakaminen on juurtunut toimintatapa Rastor-instituutissa. Opinnäytetyön produktina tuotetaan kompakti opas yhteisen toimintamallin tueksi sekä laadullistamaan yrityksen verkkokursseja.
Opinnäytetyö on rakennettu verkkokurssien teoriaan liittyvän viitekehyksen ympärille ja tuotettu opas mukailee tätä teoriapohjaa. Teoria-aineisto on valittu asiantuntijuuden ja tutkitun tiedon perusteella.
The collection of materials was done with a qualitative research method, that was implemented via theme interviews. The target audience of these interviews was the personnel, that are heavily involved in the development of education and customer interfaces. The interviews gave an overall understanding of the current state of operations and what is wanted of it for the future.
In conclusion it can be stated that there is no one uniform operating model, but there are multiple different practices. The development work is strongly work-based, and the personnel is motivated to learn new skills and develop degrees to be even more impactful than before. Sharing of know-how is a rooted policy at the Rastor-institute.
The product of this thesis is a compact guide in support of a uniform model and to qualify the company's online courses. The thesis is built on the framework of the theory of online courses and the produced guide is following the same theory. The theory material is chosen on the grounds of expertise and researched information.