Raportoinnin merkitys ja ISBAR-menetelmän käyttö ensihoidossa
Lindblom, Maija; Metsäranta, Jenna (2020)
Lindblom, Maija
Metsäranta, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912453
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Pohjois-Savon alueen ensihoitajien raportoinnin laatua päivystyspoli-klinikan sairaanhoitajien, sekä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirillä työskentelevien ensihoitajien näkökulmasta. Tar-koituksenamme oli selvittää käytetäänkö ISBAR-menetelmää raportoinnissa ja nousiko siitä jokin tietty ongelmakoh-ta esille. Selvitimme myös tuovatko ensihoitajat potilaan hoidon kannalta oleelliset asiat esille raportoinnissa ja onko raportti selkeä ja yksinkertainen. Tavoitteena oli lisätä ensihoitajien ammattitaitoa ja tietoisuutta raportoinnissa.
Hyvä, selkeä ja yhtenäinen kommunikaatio on tärkeä osa potilas- ja työturvallisuutta, sillä kommunikaation ongel-mat kuten tiedonkulun katkeaminen ja väärinymmärrykset aiheuttavat noin 70 prosenttia terveydenhuollon haittata-pahtumista. ISBAR on hoitoalalla raportoinnissa käytettävä tarkistuslistamainen työkalu, joka edesauttaa potilastur-vallisuutta. Se on käytössä raportoinnin yhteydessä potilasta luovutettaessa tai vastaanottaessa. ISBAR työkalu ohjaa suullista raporttia siten, että kaikki työkalun vaiheet potilasraporttia tehtäessä tulee käytyä läpi. Työkalua käyttäessä tieto siirtyy kattavasti ja järjestelmällisesti puhujalta kuulijalle. Suomessa ISBAR-menetelmän käyttöön-ottoa on ajanut Sairaanhoitajaliitto.
Työ toteutetaan laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Laadullinen tutkimus on kokonaisvaltaista tiedonhan-kintaa, jossa aineisto kerätään luonnollisissa ja todellisissa tilanteissa. Tutkimuksissa ihminen on yleensä tiedonke-ruu lähteenä. Teemahaastattelu soveltui käytettäväksi tutkimusmenetelmäksi, koska aihe on monitahoinen ja mo-nenlaisia mielipiteitä herättävä. Arvelimme myös, että aihe saattaa tuottaa hyvin erilaisia ja eri näkökulmista katso-via tuloksia.
Tutkimuksessa selvitimme ISBAR-menetelmän käyttöä. Päivystyksen sekä ensihoidon työntekijät pyrkivät käyttä-mään ISBAR-raportointia soveltaen, tilanteesta riippuen. Päivystyksen hoitajat kokevat ISBAR-menetelmän selkeäk-si työkaluksi, joka jäsentää asiat ja tekee raportoinnista systemaattista. Tärkeänä pidettiin, että kaikki käyttäisivät tätä työkalua. ISBAR-menetelmää käyttäessä raportti annetaan aina samalla tavalla jolloin taataan, että tieto ei häviä tai muutu toisenlaiseksi tiedoksi mitä sen on tarkoitettu olevan.
Hyvä, selkeä ja yhtenäinen kommunikaatio on tärkeä osa potilas- ja työturvallisuutta, sillä kommunikaation ongel-mat kuten tiedonkulun katkeaminen ja väärinymmärrykset aiheuttavat noin 70 prosenttia terveydenhuollon haittata-pahtumista. ISBAR on hoitoalalla raportoinnissa käytettävä tarkistuslistamainen työkalu, joka edesauttaa potilastur-vallisuutta. Se on käytössä raportoinnin yhteydessä potilasta luovutettaessa tai vastaanottaessa. ISBAR työkalu ohjaa suullista raporttia siten, että kaikki työkalun vaiheet potilasraporttia tehtäessä tulee käytyä läpi. Työkalua käyttäessä tieto siirtyy kattavasti ja järjestelmällisesti puhujalta kuulijalle. Suomessa ISBAR-menetelmän käyttöön-ottoa on ajanut Sairaanhoitajaliitto.
Työ toteutetaan laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Laadullinen tutkimus on kokonaisvaltaista tiedonhan-kintaa, jossa aineisto kerätään luonnollisissa ja todellisissa tilanteissa. Tutkimuksissa ihminen on yleensä tiedonke-ruu lähteenä. Teemahaastattelu soveltui käytettäväksi tutkimusmenetelmäksi, koska aihe on monitahoinen ja mo-nenlaisia mielipiteitä herättävä. Arvelimme myös, että aihe saattaa tuottaa hyvin erilaisia ja eri näkökulmista katso-via tuloksia.
Tutkimuksessa selvitimme ISBAR-menetelmän käyttöä. Päivystyksen sekä ensihoidon työntekijät pyrkivät käyttä-mään ISBAR-raportointia soveltaen, tilanteesta riippuen. Päivystyksen hoitajat kokevat ISBAR-menetelmän selkeäk-si työkaluksi, joka jäsentää asiat ja tekee raportoinnista systemaattista. Tärkeänä pidettiin, että kaikki käyttäisivät tätä työkalua. ISBAR-menetelmää käyttäessä raportti annetaan aina samalla tavalla jolloin taataan, että tieto ei häviä tai muutu toisenlaiseksi tiedoksi mitä sen on tarkoitettu olevan.