Ylimenoalueet klassisessa laulussa: Fysiologisia, akustisia ja pedagogisia näkökulmia
Hölttä, Jere (2020)
Hölttä, Jere
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912462
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia ylimenoalueiksi kutsuttuja sävelalueita klassisen laulun kontekstiin kuuluvan äänenkäytön näkökulmasta. Pyrin työlläni selvittämään ylimenoalueilla laulamisen fysiologisia ja akustisia edellytyksiä sekä niihin kytkeytyviä lauluteknisiä taitoja, joita vaaditaan klassisen laulun ihanteiden mukaisen laulamisen mahdollistumiseen ja helpottumiseen.
Perinteisessä laulukirjallisuudessa on usein hyvin leväperäisesti ja kapeasti kuvailtu ylimenoalueita, puhumattakaan käyttökelpoisista keinoista niiden laulutekniseen selvittämiseen. Myös laulunopetuksen yhteydessä ylimenoalueisiin liitettävä termistö, kuten ylimenoalueisiin liittyvät käsitykset ylipäätään, saattavat olla varsin poikkeavia eri opettajien välillä ja joskus jopa ristiriidassa keskenään. Näiden seikkojen vuoksi koen sekä laulajana että laulunopettajana tärkeäksi selvittää tarkemmin, mitä kehossa näillä sävelkorkeusalueilla tapahtuu ja mitä kenties pitäisi tapahtua.
Esittelen työssäni pohjatietona fysiologisia ja akustisia tekijöitä, jotka vaikuttavat olennaisesti laulamiseen ja ovat avainasemassa ylimenojen ymmärtämisessä. Itse rekistereitä ja ylimenoja käsittelen Donald Millerin rekisteriteorian pohjalta. Olen valinnut tämän rekisteriteorian kantavaksi teemaksi erityisesti siksi, että se käsittelee nimenomaan klassisen laulun kontekstissa havaittavia ylimenopaikkoja, jotka saattavat poiketa muiden laulutyylien oleellisista ylimenoista.
Tämän työn pedagogisen käyttökelpoisuuden lisäämiseksi halusin etsiä yhteyksiä objektiivisen tiedon ja ylimenoalueiden opettamiseen liittyvän metodiikan välille. Tähän liittyen haastattelin neljää pitkän linjan klassista laulupedagogia. Nimesin haastateltavat Ha1 (haastateltava 1), Ha2, Ha3 ja Ha4. Näiden tietojen lisäksi hankin vielä empiiristä informaatiota ääntöväylän asetusten vaikutuksista akustisiin ilmiöihin oman lauluni kohdalla VoceVista Video Pro -ohjelman avulla.
Objektiivisesti todettuja fysiologisia ja akustisia tekijöitä, haastateltavien subjektiivista kokemusperäistä tietoa sekä empiiristen selvitysteni tuloksia yhdistelemällä olen muodostanut karkean yhteenvedon ylimenoalueiden toiminnallisista edellytyksistä klassisen laulun kannalta. Haastateltavat liittivät keskenään paljon samantyyppisiä asioita määriteltyjen ylimenojen harjoittamiseen, mikä antaa viitteitä siitä, että Millerin määrittämät ylimenot tunnistetaan laulunopetuksen piirissä ja niiden harjoittamiseen käytettävässä pedagogiikassa on joitakin vakiintuneita käytäntöjä.
Jatkossa tämän selvityksen tuloksia olisi hyvä peilata edelleen muihin rekisteri- ja ylimenoteorioihin ja uudempiin tutkimuksiin. Äänen objektiivisen tutkimisen mahdollistavan laitteiston kehitys on nopeaa, jonka vuoksi yhä tarkempaa akustista ja fysiologista tietoa on saatavilla. Tämän työn pedagogisten tavoitteiden puolesta myös haastattelutietoa olisi hyvä kerätä lisää. The purpose of this work is to study singing in pitch ranges called transition areas from the perspective of classical singing. In this work I try to find out the physiological and acoustic principles of singing in the transition areas and the pitch areas between them, as well as the related technical skills required to enable and facilitate singing according to the ideals of classical singing.
I have found that there is not very much exact information about transition areas in the traditional literature of singing, not to mention technical principles according to transitions. Also, the terminology associated with transition areas, such as perceptions of transition areas in general, can be quite different between different teachers and sometimes even contradict each other. Therefore I find it important to do some research about what is happening in the body in these pitch ranges and what should perhaps happen both as a singer and as a singing teacher.
The challenge of this study is that there are numerous different theories and perspectives on the definition of transition areas. As background information I have presented fundamental physiological and acoustic factors that essentially affect singing and play a key role in understanding transitions. In this work I handle registers and transitions based on Donald Miller’s views and publications. I have chosen this theory as a base in particular because it deals with the noticeable registers and transitions in the context of classical singing, which may differ from other singing styles.
In order to increase the pedagogical usefulness of this work I wanted to connect this objective information to empirical knowledge that I have acquired through interviews with the four classical voice pedagogues. For the anonymity of the interviewees I have named them Ha1 (interviewee 1), HA2, HA3 and HA4. In addition to this I gained information about acoustic effects of my own singing voice with program VoceVista Video Pro developed by Donald Miller.
As connecting the subjective experience-based knowledge of interviewees to research information and my own empirical results I have formed the rough summary of the operational conditions according to transition regions which are found in classical singing. The interviewees came up with many similar issues according to defined transitions, suggesting that transition areas presented in Miller’s theory are identified in the context of pedagogy used in classical singing.
In the future, the results of this study should be further mirrored to other register and transition theories, and especially to more recent studies. The development of equipment for the objective examination of human voice is rapid, which creates more and more accurate acoustic and physiological information available. For the pedagogical goals of this work, it would also be good to collect more information through interviews.
Perinteisessä laulukirjallisuudessa on usein hyvin leväperäisesti ja kapeasti kuvailtu ylimenoalueita, puhumattakaan käyttökelpoisista keinoista niiden laulutekniseen selvittämiseen. Myös laulunopetuksen yhteydessä ylimenoalueisiin liitettävä termistö, kuten ylimenoalueisiin liittyvät käsitykset ylipäätään, saattavat olla varsin poikkeavia eri opettajien välillä ja joskus jopa ristiriidassa keskenään. Näiden seikkojen vuoksi koen sekä laulajana että laulunopettajana tärkeäksi selvittää tarkemmin, mitä kehossa näillä sävelkorkeusalueilla tapahtuu ja mitä kenties pitäisi tapahtua.
Esittelen työssäni pohjatietona fysiologisia ja akustisia tekijöitä, jotka vaikuttavat olennaisesti laulamiseen ja ovat avainasemassa ylimenojen ymmärtämisessä. Itse rekistereitä ja ylimenoja käsittelen Donald Millerin rekisteriteorian pohjalta. Olen valinnut tämän rekisteriteorian kantavaksi teemaksi erityisesti siksi, että se käsittelee nimenomaan klassisen laulun kontekstissa havaittavia ylimenopaikkoja, jotka saattavat poiketa muiden laulutyylien oleellisista ylimenoista.
Tämän työn pedagogisen käyttökelpoisuuden lisäämiseksi halusin etsiä yhteyksiä objektiivisen tiedon ja ylimenoalueiden opettamiseen liittyvän metodiikan välille. Tähän liittyen haastattelin neljää pitkän linjan klassista laulupedagogia. Nimesin haastateltavat Ha1 (haastateltava 1), Ha2, Ha3 ja Ha4. Näiden tietojen lisäksi hankin vielä empiiristä informaatiota ääntöväylän asetusten vaikutuksista akustisiin ilmiöihin oman lauluni kohdalla VoceVista Video Pro -ohjelman avulla.
Objektiivisesti todettuja fysiologisia ja akustisia tekijöitä, haastateltavien subjektiivista kokemusperäistä tietoa sekä empiiristen selvitysteni tuloksia yhdistelemällä olen muodostanut karkean yhteenvedon ylimenoalueiden toiminnallisista edellytyksistä klassisen laulun kannalta. Haastateltavat liittivät keskenään paljon samantyyppisiä asioita määriteltyjen ylimenojen harjoittamiseen, mikä antaa viitteitä siitä, että Millerin määrittämät ylimenot tunnistetaan laulunopetuksen piirissä ja niiden harjoittamiseen käytettävässä pedagogiikassa on joitakin vakiintuneita käytäntöjä.
Jatkossa tämän selvityksen tuloksia olisi hyvä peilata edelleen muihin rekisteri- ja ylimenoteorioihin ja uudempiin tutkimuksiin. Äänen objektiivisen tutkimisen mahdollistavan laitteiston kehitys on nopeaa, jonka vuoksi yhä tarkempaa akustista ja fysiologista tietoa on saatavilla. Tämän työn pedagogisten tavoitteiden puolesta myös haastattelutietoa olisi hyvä kerätä lisää.
I have found that there is not very much exact information about transition areas in the traditional literature of singing, not to mention technical principles according to transitions. Also, the terminology associated with transition areas, such as perceptions of transition areas in general, can be quite different between different teachers and sometimes even contradict each other. Therefore I find it important to do some research about what is happening in the body in these pitch ranges and what should perhaps happen both as a singer and as a singing teacher.
The challenge of this study is that there are numerous different theories and perspectives on the definition of transition areas. As background information I have presented fundamental physiological and acoustic factors that essentially affect singing and play a key role in understanding transitions. In this work I handle registers and transitions based on Donald Miller’s views and publications. I have chosen this theory as a base in particular because it deals with the noticeable registers and transitions in the context of classical singing, which may differ from other singing styles.
In order to increase the pedagogical usefulness of this work I wanted to connect this objective information to empirical knowledge that I have acquired through interviews with the four classical voice pedagogues. For the anonymity of the interviewees I have named them Ha1 (interviewee 1), HA2, HA3 and HA4. In addition to this I gained information about acoustic effects of my own singing voice with program VoceVista Video Pro developed by Donald Miller.
As connecting the subjective experience-based knowledge of interviewees to research information and my own empirical results I have formed the rough summary of the operational conditions according to transition regions which are found in classical singing. The interviewees came up with many similar issues according to defined transitions, suggesting that transition areas presented in Miller’s theory are identified in the context of pedagogy used in classical singing.
In the future, the results of this study should be further mirrored to other register and transition theories, and especially to more recent studies. The development of equipment for the objective examination of human voice is rapid, which creates more and more accurate acoustic and physiological information available. For the pedagogical goals of this work, it would also be good to collect more information through interviews.