Muutosjohtamisen kokemuksia Maanmittauslaitoksen kirjaamisprosessissa
Koskela, Sini (2020)
Koskela, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912343
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten muutosjohtaminen on koettu Maanmittauslaitoksen kirjaamisprosessissa. Aihe on kirjaamisprosessille ajankohtainen, sillä kirjaamisprosessi on kokenut viime vuosina monia muutoksia ja muutokset kirjaamisprosessissa tulevat jatkumaan tulevaisuudessa. Tämän vuoksi on tärkeää selvittää, miten henkilöstö on kokenut kirjaamisprosessin muutosjohtamisen.
Teoriaosuudessa keskitytään käsittelemään muutoksen läpiviennin sekä muutoksen onnistumisen kannalta keskeisiä aihealueita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Haastattelumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin Webropol-kyselyä ja se lähetettiin koko kirjaamisprosessin henkilöstölle.
Tutkimuksesta selvisi, että muutosjohtaminen koetaan Maanmittauslaitoksen kirjaamisprosessissa hyvällä tasolla. Tutkimustuloksien mukaan parannettavaa on joltain osin viestinnässä sekä muutosten toteutumisen sekä suunnittelun ja viestinnän aikataulutuksissa. Tapahtuvat muutokset koetaan henkilöstön keskuudessa pääsääntöisesti myönteisiksi, ja täten henkilöstö on vastaanottavainen muutoksille eikä suurta muutosvastarintaa kirjaamisprosessissa havaita.
Teoriaosuudessa keskitytään käsittelemään muutoksen läpiviennin sekä muutoksen onnistumisen kannalta keskeisiä aihealueita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Haastattelumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin Webropol-kyselyä ja se lähetettiin koko kirjaamisprosessin henkilöstölle.
Tutkimuksesta selvisi, että muutosjohtaminen koetaan Maanmittauslaitoksen kirjaamisprosessissa hyvällä tasolla. Tutkimustuloksien mukaan parannettavaa on joltain osin viestinnässä sekä muutosten toteutumisen sekä suunnittelun ja viestinnän aikataulutuksissa. Tapahtuvat muutokset koetaan henkilöstön keskuudessa pääsääntöisesti myönteisiksi, ja täten henkilöstö on vastaanottavainen muutoksille eikä suurta muutosvastarintaa kirjaamisprosessissa havaita.