Jalkapallo-ottelun järjestäminen ja markkinointi : TiPS Miehet Edustus
Waltteri, Koivunen (2020)
Waltteri, Koivunen
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912452
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Suomen neljänneksi korkeimmalla sarjatasolla eli Kolmosessa pelaavalle Tikkurilan Palloseuran miesten edustusjoukkueelle opas, jota se voi käyttää avuksi ottelutapahtumiensa suunnittelussa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa. Opas sisältää ohjeita ja ideoita, joita joukkue voi hyödyntää järjestäessään kotiotteluitaan. Oppaan tarkoituksena on esittää helppolukuisesti ja selkeästi, kuinka joukkue voi vähäisellä taloudellisella panostuksella saada yleisöä enemmän paikalle kuin aikaisemmilla kausilla, ja kuinka tehdä tapahtumasta viihdyttävä kokonaisuus.
Opinnäytetyö pohjautui aiheeseen, jota pohdittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantaja halusi tietää enemmän tapahtuman järjestämisestä ja sen markkinoimisesta.
Opinnäytetyössä lähdeaineistona käytettiin suomalaista kirjallisuutta, blogikirjoituksia sekä artikkeleita. Suurin osa käytetyistä lähteistä oli sähköisiä lähteitä. Ne käsittelivät tapahtumien järjestämistä, tapahtumamarkkinointia, markkinointiviestintää, urheilumarkkinointia sekä sosiaalista mediaa ja sen kanavia.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että joukkue voi pienillä muutoksilla tehdä itseään näkyvämmäksi, jotta sen tavoitteet yleisön saavuttamiseksi onnistuisivat. Työstä käy myös selväksi, että sosiaalinen media ja muu digitaalinen markkinointiviestintä on kannattavaa ja kustannustehokasta. Ottelutapahtumien järjestämiseen ja markkinointiin liittyvä opas löytyy opinnäytetyön lopusta liitteenä.
Opinnäytetyö pohjautui aiheeseen, jota pohdittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantaja halusi tietää enemmän tapahtuman järjestämisestä ja sen markkinoimisesta.
Opinnäytetyössä lähdeaineistona käytettiin suomalaista kirjallisuutta, blogikirjoituksia sekä artikkeleita. Suurin osa käytetyistä lähteistä oli sähköisiä lähteitä. Ne käsittelivät tapahtumien järjestämistä, tapahtumamarkkinointia, markkinointiviestintää, urheilumarkkinointia sekä sosiaalista mediaa ja sen kanavia.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että joukkue voi pienillä muutoksilla tehdä itseään näkyvämmäksi, jotta sen tavoitteet yleisön saavuttamiseksi onnistuisivat. Työstä käy myös selväksi, että sosiaalinen media ja muu digitaalinen markkinointiviestintä on kannattavaa ja kustannustehokasta. Ottelutapahtumien järjestämiseen ja markkinointiin liittyvä opas löytyy opinnäytetyön lopusta liitteenä.