Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työyhteisön työhyvinvoinnin yhteisöllinen kehittäminen

Kupiainen, Erja (2020)

Avaa tiedosto
Kupiainen_Erja.pdf (834.9Kt)
Lataukset: 


Kupiainen, Erja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli testata ja tuotekehittää Tuottavasti moninainen -hankkeen (ESR- hanke numero S21057) prosessia niin, että esimiehet voivat hyödyntää sitä työkaluna ja jatkossa esimiehet voivat itsenäisesti vetää työyhteisölleen kehittämisprosessin. Lisäksi tavoitteena oli kehittää työyhteisön työhyvinvointia, jolle kehittämisprosessi tehtiin. Prosessin avulla tarkoituksena oli kehittää Tuottavasti moninainen -kehittämisprosessiprosessia niin, että esimiehet voivat seurata työyhteisössä olevia ilmiöitä, tukea työyhteisön voimavaroja ja kuormitustekijöitä. Työyhteisö jolle kehittämistyö tehtiin, tarkoituksena oli kehittää tämän työyhteisön työhyvinvointia ja tuottavuutta. Työyhteisön kehittämisprosessi raportoidaan tässä opinnäytetyössä.
Työpajoissa etsittiin Tuottavasti moninainen -kehittämisprosessin keskeisiin työhyvinvoinnin osa-alueisiin työ, työyhteisö ja työntekijä voimavara ja kehittämiskohteita, lisäksi työhyvinvointia katsottiin tuottavuuden näkökulmasta. Työpajoista pidettiin oppimispäiväkirjaa, jossa kuvattiin, miten prosessi etenee ja mitkä ovat olleet prosessin kehittämiskohteet ja ratkaisuehdotukset hankkeelle, jotta tuotekehitys onnistuu. Työpajoissa työyhteisö mietti kehittämiskohteita ja ratkaisuja työhyvinvoinnin osa-alueisiin.

Kehittämisprosessi pystyttiin viemään työyhteisölle tässä opinnäytetyössä saatujen tulosten mukaan. Prosessia esimies pystyi hyödyntämään työyhteisön työhyvinvoinnin kehittämisessä. Fasilitaattorina toimiminen onnistui, koska tällöin annettiin työyhteisölle mahdollisuus kehittää työyhteisön työhyvinvointia. Työyhteisölle pidettiin kolme työpajaa, joissa työyhteisö työsti voimavara- ja kehittämiskohteita kategorioissa työ, työyhteisö, työntekijä ja vapaa sana. Työyhteisö valitsi työyhteisön omat kehittämiskohteet ja olivat täysin työntekijälähtöisiä, he saivat itse kehittää ja työstää ratkaisuja.
Työyhteisön kehittämisen tarpeet ovat jokaisessa työyhteisössä omanlaisensa. Siksi tässä tutkimuksessa olleet työyhteisön kehittämiskohteiden tulokset eivät suoraan ole hyödynnettävissä muissa työyhteisöissä. Kehittämisprosessin esimies pystyi tekemään työyhteisölle ja prosessia voidaan hyödyntää muissa työyhteisöissä. Jatkotutkimuskohde voisi olla mm. voidaanko tätä prosessimallia hyödyntää itseohjautuvissa tiimeissä ilman esimiestä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste