Hiilijalanjälki ja sen pienentämismahdollisuudet asiantuntijaorganisaatiossa
Vainio, Alisa (2020)
Vainio, Alisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012510
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää asiantuntijaorganisaation yksikön toiminnan aiheuttama ilmastokuormitus laskemalla sen hiilijalanjälki. Hiilijalanjälkiselvitys ja sen laskenta suoritettiin käyttämällä hyödyksi eri kirjallisuuslähteistä ja tietokannoista lähtöisin olevia tietoja sekä seuraamalla kansainvälisten standardien ohjeistuksia. Toimintotietojen tiedonkeruu suoritettiin kyselytutkimuksen sekä yksiköltä saatujen tietojen avulla. Tässä selvityksessä tarkasteltavaksi järjestelmäksi rajattiin toimitilojen käyttöön, työmatkustamiseen ja hankintoihin liittyvät päästölähteet.
Työn tuloksena havaittiin, että suurin vaikutus yksikön toiminnassa hiilijalanjälkeen on työmatkustamisesta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt. Hiilijalanjäljen kannalta merkittävin päästölähde on kodin ja työn välimatkat, jotka kuljetaan henkilöautolla. Toiseksi eniten päästöjä aiheuttaa toimitilojen sähkönkulutus, ja kolmanneksi eniten päästöjä aiheutuu tilojen lämmityksestä.
Saatujen tulosten perusteella pystyttiin havaitsemaan ilmastoa eniten kuormittavat toiminnan osa-alueet, joiden perusteella voidaan yksikön toimintaa muokata hiilineutraalimmaksi. Tämä voisi onnistua esimerkiksi kannustamalla henkilöstöä vähähiilisempien matkustusmuotojen valintaan ja sähkönkulutuksen pienentämiseen. Yksikön on myös mahdollista kompensoida ostettavien päästövähennysten avulla sellaisia päästöjä, joita ei ole mahdollista vähentää.
Työn tuloksena havaittiin, että suurin vaikutus yksikön toiminnassa hiilijalanjälkeen on työmatkustamisesta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt. Hiilijalanjäljen kannalta merkittävin päästölähde on kodin ja työn välimatkat, jotka kuljetaan henkilöautolla. Toiseksi eniten päästöjä aiheuttaa toimitilojen sähkönkulutus, ja kolmanneksi eniten päästöjä aiheutuu tilojen lämmityksestä.
Saatujen tulosten perusteella pystyttiin havaitsemaan ilmastoa eniten kuormittavat toiminnan osa-alueet, joiden perusteella voidaan yksikön toimintaa muokata hiilineutraalimmaksi. Tämä voisi onnistua esimerkiksi kannustamalla henkilöstöä vähähiilisempien matkustusmuotojen valintaan ja sähkönkulutuksen pienentämiseen. Yksikön on myös mahdollista kompensoida ostettavien päästövähennysten avulla sellaisia päästöjä, joita ei ole mahdollista vähentää.