Lempipaita suomalaiselle miehelle : valikoiman laajentaminen tulevaisuuden mahdollisuutena
Hautaviita, Aliisa (2011)
Hautaviita, Aliisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113682
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee suomalaisten miesten kauluspaitojen käyttöä ja ostamista. Tarkoitus oli selvittää miesten mielikuvia kauppojen valikoimaa kohtaan, sekä heidän kulutustottumuksiaan ostaessaan kauluspaitoja.
Selvitys toteutettiin digitaalisena kyselynä ja vastaajat kerättiin käyttäen sosiaalista mediaa, keskustelufoorumeita sekä sähköpostia. Kohderyhmänä olivat miehet, jotka käyttävät
kauluspaitoja työssään, useita kertoja viikossa. Iältään kohderyhmän miehet olivat 20-60-vuotiaita. Kysely oli auki kaksi viikkoa maalis- huhtikuussa 2011.
437 miestä otti osaa kyselyyn. Suurin osa miehistä on iältään 25-34-vuotiaita ja asuu kaupungeissa tai esikaupunkialueella. Tulokset osoittavat, että miehet ovat melko tyytyväisiä ostamiinsa kauluspaitoihin, mutta kokevat hankalaksi haluamiensa mallien löytämisen. Istuvuutta arvostetaan eniten, mutta oikeanlaisen tyylin löytäminen aiheuttaa turhautuneisuutta. Suurin osa hoikista mutta harteikkaista miehistä kokevat miltei mahdottomaksi löytää oikeankokoisia valmispaitoja. Tyytyväisimpiä kauluspaitoihinsa ovat vartalotyypiltään normaalit, 175-179 cm pitkät miehet. He käyttävät keskimäärin 30-89 euroa kauluspaitoihin ja ostavat tai saavat niitä 1-4 kappaletta vuodessa. Miehet, jotka tilaavat paitansa mittojen mukaan ovat myös tyytyväisiä paitoihinsa.
Johtopäätös on se, että miehet tarvitsevat enemmän valinnanvaraa. Tulokset osoittavat että kyselyyn vastanneet miehet ovat kiinnostuneita ostamaan kauluspaitoja, eivätkä he ole välinpitämättömiä tai epämuodikkaita muodin kuluttajia. Vastaajat ovat tietoisia siitä, mitä tahtovat ostaa ja minkälaisia tuotteita ulkomailta on ostettavissa. Kyselyn tulosten perusteella kauluspaitavalikoimaa kaupoissa tulisi lisätä niin laadun, mallien kuin myös
kokovalikoiman osalta.
Selvitys toteutettiin digitaalisena kyselynä ja vastaajat kerättiin käyttäen sosiaalista mediaa, keskustelufoorumeita sekä sähköpostia. Kohderyhmänä olivat miehet, jotka käyttävät
kauluspaitoja työssään, useita kertoja viikossa. Iältään kohderyhmän miehet olivat 20-60-vuotiaita. Kysely oli auki kaksi viikkoa maalis- huhtikuussa 2011.
437 miestä otti osaa kyselyyn. Suurin osa miehistä on iältään 25-34-vuotiaita ja asuu kaupungeissa tai esikaupunkialueella. Tulokset osoittavat, että miehet ovat melko tyytyväisiä ostamiinsa kauluspaitoihin, mutta kokevat hankalaksi haluamiensa mallien löytämisen. Istuvuutta arvostetaan eniten, mutta oikeanlaisen tyylin löytäminen aiheuttaa turhautuneisuutta. Suurin osa hoikista mutta harteikkaista miehistä kokevat miltei mahdottomaksi löytää oikeankokoisia valmispaitoja. Tyytyväisimpiä kauluspaitoihinsa ovat vartalotyypiltään normaalit, 175-179 cm pitkät miehet. He käyttävät keskimäärin 30-89 euroa kauluspaitoihin ja ostavat tai saavat niitä 1-4 kappaletta vuodessa. Miehet, jotka tilaavat paitansa mittojen mukaan ovat myös tyytyväisiä paitoihinsa.
Johtopäätös on se, että miehet tarvitsevat enemmän valinnanvaraa. Tulokset osoittavat että kyselyyn vastanneet miehet ovat kiinnostuneita ostamaan kauluspaitoja, eivätkä he ole välinpitämättömiä tai epämuodikkaita muodin kuluttajia. Vastaajat ovat tietoisia siitä, mitä tahtovat ostaa ja minkälaisia tuotteita ulkomailta on ostettavissa. Kyselyn tulosten perusteella kauluspaitavalikoimaa kaupoissa tulisi lisätä niin laadun, mallien kuin myös
kokovalikoiman osalta.