Itseään viillelleen potilaan akuuttihoitotyö : Opetusmateriaali ja simulaatio-ohje akuutti- ja tehohoitoon syventyville sairaanhoitajaopiskelijoille
Pitkänen, Veera; Paananen, Anssi; Tervo, Okko (2020)
Pitkänen, Veera
Paananen, Anssi
Tervo, Okko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012632
Tiivistelmä
Tutustuimme opinnäytetyönämme itseään viillelleen potilaan kohtaamiseen akuuttihoitotyössä. Alallamme olemme huomanneet, että hoitohenkilökunnalla on hyvin erilaisia tapoja kohdata viiltelevä potilas. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaali ja simulaatioharjoituksen käsikirjoitus akuutti- ja tehohoitoon suuntautuneiden sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutukseen. Työmme tavoite on lisätä akuutti- ja tehohoitoon syventyvien sairaanhoitajien osaamista itseään viillelleen potilaan kohtaamisessa jo opiskeluvaiheessa. Tutkimme tarkemmin viiltelyä ilmiönä, ja kuinka potilas kohdataan oikeaoppisesti. Opinnäytetyössämme teoriatiedon keräämistä ohjasivat seuraavat kysymykset; mitä viiltely on? Kuinka hoitajan tulisi toimia kohdatessaan potilas? Luimme laajasti erilaisia lähteitä, joiden pohjalta koostimme opinnäytetyömme teoriaosuuden.
Viiltely on kudostuhon aiheuttamista itselleen tahallisesti. Viiltely on ihmisen keino yrittää selviytyä epätoivoisesta ja sietämättömästä olosta. Se ei yleensä tarkoita, että viiltelijä haluaisi päättää elämänsä. Viilteleminen on kuitenkin huono ja kannattamaton selviytymiskeino, ja siihen voi jäädä myös riippuvaiseksi. Viiltely on etenkin nuorten keskuudessa yleinen itsensä vahingoittamisen keino, joka on usein seuraus tunteiden säätelyn ongelmasta. Viiltely on yleisyydestä huolimatta vielä vaikea puheenaihe, joka hankaloittaa potilaiden avunsaantia sekä hoitohenkilökunnan suhtautumista. Viiltelyyn ja sen kohtaamiseen annetaan vähän koulutusta tällä hetkellä. Tästä syystä halusimme tuottaa opetusmateriaalin ja simulaatio-ohjeen tulevien sairaanhoitajien ammattitaidon lisäämiseksi.
Tuotimme opinnäytetyön tuotoksena opetusmateriaalin ja simulaatiokäsikirjoituksen Savonia ammattikorkeakoululle terveysalalle akuutti- ja tehohoitoon erikoistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutukseen. Opetusmateriaalilla pyritään valmistamaan sairaanhoitajaopiskelijat simulaatiota varten. Suunnittelimme simulaatiokäsikirjoituksen yhteistyössä Savonian akuutti- ja tehohoidon sekä päihde- ja mielenterveystyön opettajien kanssa, jotta lopullista tuotosta voitaisi käyttää opetuskäytössä.
Opinnäytetyötämme voidaan käyttää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, opettajille ja opiskelijoille viiltelyn ilmiön ymmärtämiseen ja sen kohtaamiseen. The subject of this thesis is self-mutilation as means of self-harm and confronting this kind of patient in acute care. The authors had noticed in their line of work that the way self-mutilating patients are confronted varies depending on the personnel in charge of the patient care. The purpose of the thesis was to produce study material and a script and instructions for simulation-based learning for registered nurse students specializing in acute and intensive care. This study focuses on self-mutilation as a phenomenon and on how the patient should be confronted. The following questions were guiding the process of acquiring necessary theoretical basis for the thesis: What is self-mutilation by definition? How is a self-mutilating patient confronted properly? A broad range of source material was studied and compiled into the theoretical section of the thesis.
Self-mutilation means wounding oneself intentionally. Self-mutilation is a way of trying to cope with desperate and unbearable emotions. It does not typically mean that people who mutilate themselves would want to end their lives. Self-mutilation is a poor and unprofitable way to manage with emotions and can also be addicting. Self-mutilation is a common means of self-harm especially among young people. It is usually a sign of prob-lems concerning emotional self-regulation. While self-mutilation is common, it remains a difficult subject to talk about, which makes reaching proper care difficult for the patient and influences how health care staff sees the phenomenon. Only a little education is given regarding self-mutilation and proper confrontation. For that rea-son, the authors wanted to provide a study material and instructions for simulation-based learning to improve the expertise of future registered nurses.
The output of the thesis consists of study material, instructions and a script for simulation-based learning for the registered nurse students specializing in acute and intensive care at Savonia University of Applied Scienc-es. The study material is provided as a necessary preparation for the simulation. The script for the simulation was planned in co-operation with the faculty members of both acute and intensive care and psychiatric care to ensure that it meets the requirements to be used in education.
Professionals, lecturers and students in the field of social and health care can use this thesis to understand self-mutilation as a phenomenon and help confront the patient.
Viiltely on kudostuhon aiheuttamista itselleen tahallisesti. Viiltely on ihmisen keino yrittää selviytyä epätoivoisesta ja sietämättömästä olosta. Se ei yleensä tarkoita, että viiltelijä haluaisi päättää elämänsä. Viilteleminen on kuitenkin huono ja kannattamaton selviytymiskeino, ja siihen voi jäädä myös riippuvaiseksi. Viiltely on etenkin nuorten keskuudessa yleinen itsensä vahingoittamisen keino, joka on usein seuraus tunteiden säätelyn ongelmasta. Viiltely on yleisyydestä huolimatta vielä vaikea puheenaihe, joka hankaloittaa potilaiden avunsaantia sekä hoitohenkilökunnan suhtautumista. Viiltelyyn ja sen kohtaamiseen annetaan vähän koulutusta tällä hetkellä. Tästä syystä halusimme tuottaa opetusmateriaalin ja simulaatio-ohjeen tulevien sairaanhoitajien ammattitaidon lisäämiseksi.
Tuotimme opinnäytetyön tuotoksena opetusmateriaalin ja simulaatiokäsikirjoituksen Savonia ammattikorkeakoululle terveysalalle akuutti- ja tehohoitoon erikoistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutukseen. Opetusmateriaalilla pyritään valmistamaan sairaanhoitajaopiskelijat simulaatiota varten. Suunnittelimme simulaatiokäsikirjoituksen yhteistyössä Savonian akuutti- ja tehohoidon sekä päihde- ja mielenterveystyön opettajien kanssa, jotta lopullista tuotosta voitaisi käyttää opetuskäytössä.
Opinnäytetyötämme voidaan käyttää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, opettajille ja opiskelijoille viiltelyn ilmiön ymmärtämiseen ja sen kohtaamiseen.
Self-mutilation means wounding oneself intentionally. Self-mutilation is a way of trying to cope with desperate and unbearable emotions. It does not typically mean that people who mutilate themselves would want to end their lives. Self-mutilation is a poor and unprofitable way to manage with emotions and can also be addicting. Self-mutilation is a common means of self-harm especially among young people. It is usually a sign of prob-lems concerning emotional self-regulation. While self-mutilation is common, it remains a difficult subject to talk about, which makes reaching proper care difficult for the patient and influences how health care staff sees the phenomenon. Only a little education is given regarding self-mutilation and proper confrontation. For that rea-son, the authors wanted to provide a study material and instructions for simulation-based learning to improve the expertise of future registered nurses.
The output of the thesis consists of study material, instructions and a script for simulation-based learning for the registered nurse students specializing in acute and intensive care at Savonia University of Applied Scienc-es. The study material is provided as a necessary preparation for the simulation. The script for the simulation was planned in co-operation with the faculty members of both acute and intensive care and psychiatric care to ensure that it meets the requirements to be used in education.
Professionals, lecturers and students in the field of social and health care can use this thesis to understand self-mutilation as a phenomenon and help confront the patient.