Kalevala Experience. Sävellysprosessi ja harmonikan efektointi
Vänskä, Janne (2020)
Vänskä, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012653
Tiivistelmä
Tekijä tutustui harmonikan mikittämiseen sekä efektilaitteiden käyttämiseen ja hyödynsi niitä monitaiteellisen teoksen sävellysprosessissa. Työn tavoitteena oli toteuttaa Kalevala-aiheinen teos yhdessä tanssija Emmi Hahdon ja valotaiteilija Mikko Kaukosen kanssa.
Koska kirjallista lähdeaineistoa aiheesta oli niukasti, tekijä lähestyi efektilaitteita kokeilemisen kautta. Hän hankki taustatietoa keskustelemalla aiheeseen perehtyneiden harmonikkataitelijoiden ja mikrofoniasentajien kanssa. Tekijä tutustui omaan sävellysprosessiinsa analysoimalla sävellyksiään ja niiden taustoja.
Efektilaitteiden käyttäminen toi selvästi lisäarvoa teokseen mahdollistaen monipuolisen äänimaailman. Kokeilun ja keskustelujen kautta tekijä löysi hyviä tapoja toteuttaa harmonikan efektoiminen. Tekijä oppi erilaisia lähestymistapoja ja metodeja säveltämiseen. The author explored different methods of using microphones and effect units with an accordion and utilized them in his composing process. The goal of this thesis was to implement a performance inspired from Kalevala, together with dancer Emmi Hahto and light artist Mikko Kaukonen.
Because there was scarcity of written sources about this subject, the author explored effect units by trial and error. He gathered background information about the subject also by discussing with multiple accordion artists and accordion technicians who have experience about effect units and microphone systems. The author explored his composing process by analyzing the compositions and their backgrounds.
Using effect units gave clearly more value to the performance by diversifying the soundscape. By experimenting and having discussions with the artists and technicians, the author found out functioning methods to use effects on accordion. The author learned different approaches and methods for composing.
Koska kirjallista lähdeaineistoa aiheesta oli niukasti, tekijä lähestyi efektilaitteita kokeilemisen kautta. Hän hankki taustatietoa keskustelemalla aiheeseen perehtyneiden harmonikkataitelijoiden ja mikrofoniasentajien kanssa. Tekijä tutustui omaan sävellysprosessiinsa analysoimalla sävellyksiään ja niiden taustoja.
Efektilaitteiden käyttäminen toi selvästi lisäarvoa teokseen mahdollistaen monipuolisen äänimaailman. Kokeilun ja keskustelujen kautta tekijä löysi hyviä tapoja toteuttaa harmonikan efektoiminen. Tekijä oppi erilaisia lähestymistapoja ja metodeja säveltämiseen.
Because there was scarcity of written sources about this subject, the author explored effect units by trial and error. He gathered background information about the subject also by discussing with multiple accordion artists and accordion technicians who have experience about effect units and microphone systems. The author explored his composing process by analyzing the compositions and their backgrounds.
Using effect units gave clearly more value to the performance by diversifying the soundscape. By experimenting and having discussions with the artists and technicians, the author found out functioning methods to use effects on accordion. The author learned different approaches and methods for composing.