Erätauko! : Oulun Kärppien jääkiekko-ottelutapahtuman vetovoiman kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Ristolainen, Niina (2020)
Ristolainen, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012716
Tiivistelmä
Kehittämistyössä syvennytään Oulun Kärpät -organisaation jääkiekko-ottelutapahtuman palveluihin ja niiden kehittämiseen asiakaskokemuksen kautta. Kehittämistyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka menetelmänä on palvelumuotoilu. Aineiston hankintaa on tehty haastatteluiden, kävijäkyselyn, havainnoinnin, haamuasioinnin sekä niin asiakkaiden kuin työntekijöiden yhteisöllisen ideoinnin avulla.
Kehittämistyössä selvitetään, millaisia Oulun Kärppien ottelutapahtuman palvelut ovat nyt ja mihin suuntaan niitä olisi syytä kehittää, jotta tapahtumiin saadaan lisää asiakkaita ympärivuotisesti. Samalla selvitetään, millainen merkitys kannattajayhteisöillä on ottelutapahtuman tunnelman luomisessa ja millaisia resursseja ne tarjoavat otteluelämyksen parantamiseksi. Työn tilaajana on Oulun Kärpät Oy.
Kehittämisprojektin tuloksina saatiin laadullista tietoa tilaajan asiakkaista, minkä avulla luotiin asiakasprofiilit sekä niille soveltuvat palvelupaketit. Aineiston avulla pystyttiin määrittelemään myös ottelutapahtuman ei-kävijän asiakasprofiili, mikä edesauttaa uuden asiakaskunnan tavoittamista. Palvelupolun mallintamisen ja havainnoinnin yhdistämisen avulla huomattiin kriittiset kehityspisteet, jotka olivat ottelutapahtuman erätauon palveluiden saavutettavuus, vuorovaikutusviestintä palveluorganisaation työntekijöiden ja asiakkaiden välillä sekä ensikertalaisten ottelutapahtumassa kävijöiden opastus.
Eri kohderyhmiä edustavilta haamuasiakkailta sekä henkilökunnalta saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia jääkiekko-ottelutapahtuman kehittämisestä, jotka tematisoituivat palveluiden ennakkomarkkinoinnin, mobiiliapplikaation paremman hyödyntämisen, Oulun Kärppien kotihallin Energia Areenan yleisilmeeseen sekä osallistavan oheisohjelman ympärille. Kärppäkannattajayhteisöjen merkitys otteluelämyksen tunnelman parantajana ja tunnelmaresurssien tarjoajana nähtiin merkittävänä tekijänä. Asiakasprofiileille luodut palvelupaketit muodostivat lopulta jokaiselle segmentille oman palveluajatuksen, jonka avulla tilaaja voi jatkaa kehitystyötä.
Työn tuloksina huomattiin myös urheilutapahtumien alalla meneillään oleva murros, joka heijastelee muutosta urheilutapahtumien palveluiden tarjoamisessa myös niille, jotka eivät urheilua varsinaisesti seuraa. Suomessa urheilutapahtumien tulisi tarjota tulevaisuudessa monipuolisempia, elämyksellisempiä ja vuorovaikutuksellisempia palveluita säilyäkseen kilpailukykyisenä. Tähän tarvitaan tuottaja- ja sisällöntuotanto-osaamista, minkä johdosta kulttuuriala kohtaa jatkossa yhä vahvemmin urheilumaailman.
Kehittämistyössä selvitetään, millaisia Oulun Kärppien ottelutapahtuman palvelut ovat nyt ja mihin suuntaan niitä olisi syytä kehittää, jotta tapahtumiin saadaan lisää asiakkaita ympärivuotisesti. Samalla selvitetään, millainen merkitys kannattajayhteisöillä on ottelutapahtuman tunnelman luomisessa ja millaisia resursseja ne tarjoavat otteluelämyksen parantamiseksi. Työn tilaajana on Oulun Kärpät Oy.
Kehittämisprojektin tuloksina saatiin laadullista tietoa tilaajan asiakkaista, minkä avulla luotiin asiakasprofiilit sekä niille soveltuvat palvelupaketit. Aineiston avulla pystyttiin määrittelemään myös ottelutapahtuman ei-kävijän asiakasprofiili, mikä edesauttaa uuden asiakaskunnan tavoittamista. Palvelupolun mallintamisen ja havainnoinnin yhdistämisen avulla huomattiin kriittiset kehityspisteet, jotka olivat ottelutapahtuman erätauon palveluiden saavutettavuus, vuorovaikutusviestintä palveluorganisaation työntekijöiden ja asiakkaiden välillä sekä ensikertalaisten ottelutapahtumassa kävijöiden opastus.
Eri kohderyhmiä edustavilta haamuasiakkailta sekä henkilökunnalta saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia jääkiekko-ottelutapahtuman kehittämisestä, jotka tematisoituivat palveluiden ennakkomarkkinoinnin, mobiiliapplikaation paremman hyödyntämisen, Oulun Kärppien kotihallin Energia Areenan yleisilmeeseen sekä osallistavan oheisohjelman ympärille. Kärppäkannattajayhteisöjen merkitys otteluelämyksen tunnelman parantajana ja tunnelmaresurssien tarjoajana nähtiin merkittävänä tekijänä. Asiakasprofiileille luodut palvelupaketit muodostivat lopulta jokaiselle segmentille oman palveluajatuksen, jonka avulla tilaaja voi jatkaa kehitystyötä.
Työn tuloksina huomattiin myös urheilutapahtumien alalla meneillään oleva murros, joka heijastelee muutosta urheilutapahtumien palveluiden tarjoamisessa myös niille, jotka eivät urheilua varsinaisesti seuraa. Suomessa urheilutapahtumien tulisi tarjota tulevaisuudessa monipuolisempia, elämyksellisempiä ja vuorovaikutuksellisempia palveluita säilyäkseen kilpailukykyisenä. Tähän tarvitaan tuottaja- ja sisällöntuotanto-osaamista, minkä johdosta kulttuuriala kohtaa jatkossa yhä vahvemmin urheilumaailman.