Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fotogrammetria peliassetin valmistuksessa : Visuaalisen videopeliympäristön luominen valokuvien avulla

Könkkölä, Juho (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.605Mt)
Lataukset: 


Könkkölä, Juho
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212988
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyöni käsitteli videopeliassettien tekemistä fotogrammetriatekniikalla käyttäen apuna ilmaisia Meshroom- ja Blender 3D -mallinnusohjelmia. Tutkimukseni keskittyi yksittäisen assetin luomisprosessiin ja pyrki vastaamaan kysymykseen, miten fotogrammetrian avulla luodaan toimiva pelimalli
osaksi videopeliympäristöä. Tämä opinnäytetyö esittelee yhden työnjärjestyksen
toimivan pelimallin luomiseen ja näyttää sen kaikki vaiheet käytännön esimerkin
kautta.
Työn tavoitteena oli tehdä fotogrammetriaprosessi tutuksi, kehittää omaa ammatillista osaamistani ja lisätä kokemustani kolmiulotteisen videopeligrafiikan luomisesta. Teoreettinen viitekehys muodostui pääasiassa artikkeleista fotogrammetrian käytöstä pelistudioissa sekä valokuvauksen, fotogrammetrian ja 3D-mallintamisen teoriasta. Aineistonani toimi prosessini dokumentaatio, jota peilasin
aiempiin tutkimuksiin ja teoriapohjaani.
Fotogrammetriaprosessi on hyvin monivaiheinen, ja siinä on useita vaaran paikkoja mahdolliseen epäonnistumiseen. Hyvät työskentelymenetelmät, huolellisuus ja täsmällinen suunnittelu ehkäisivät ongelmien ilmenemistä. Tiukasta aikataulusta ja monista haasteista huolimatta saavutin tavoitteeni. Tutustuin fotogrammetriatekniikkaan, opin paljon uusia menetelmiä ja tekniikoita sekä sain runsaasti kokemusta 3D-mallien luomisesta.
Fotogrammetriassa etuna on lopputuloksen laatu, yksityiskohtaisuus ja prosessin
nopeus. Sen haittapuoliksi ilmenivät sen vaatima laskentatehon määrä ja oikeanlainen kuvauskeli. Yksinkertaiset kohteet, joissa on tekstuuria, soveltuvat hyvin
fotogrammetriaan, kun taas monimutkainen kasvillisuus ja tekstuurittomat mallit
tuottivat haasteita laskentaprosessissa.
 
This thesis discussed the workflow of creating a videogame asset and aimed to
answer the question of how to use photogrammetry to create a working asset for
a videogame environment. The main objectives were to introduce the process of
photogrammetry, improve occupational skills and increase experience in creating
3D video game art. The purpose of the study was to analyse the technique
through a practical implementation.
The theoretical framework consisted of articles about photogrammetry in video
game development and theories of photogrammetry, 3D modelling and
photography. The study material consisted of the documentation about the asset
creating process, which was reflected on the theories of the study.
The photogrammetry process consisted of many steps and had several pitfalls
for a possible failure. The well-established working methods, meticulousness and
thorough planning prevented most problems. The main advantage of the
technique is its ability to achieve high quality results in a short time. The
drawbacks were its requirements for the high amount of processing power and
the right weather conditions. Despite the tight schedule and many challenges, the
objectives were achieved. Several new working methods and techniques were
learned, and a considerable amount of 3D modelling experience was acquired.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste