REFORMIN TUOMAT HAASTEET TYÖELÄMÄN JA KONE- JA TUOTANTOTEKNIIKAN KOULUTUKSEN YHTEENSOPIVUUDESSA
Seppänen, Markus; Romppainen, Ville (2020)
Seppänen, Markus
Romppainen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212960
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformin ja uusien tutkinnon perusteiden mukanaan tuomat muutokset ohjaavat ammatillisten näyttöjen tekemiseen työpaikoilla. Kohderyhmäksi valittiin Oulun alueen metallialan yritykset, joiden palveluihin kuuluvat koneistuksen liittyvät työnkuvat.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka kattavasti kone- ja tuotantotekniikan osaamisalaan liittyvien ammattiosaamisen näyttöjen suorittaminen on mahdollista uusien tutkinnon perusteiden mukaisesti. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia tutkimukseen osallistuvien yritysten tulevat koulutustarpeet voivat olla. Tuloksien perusteella työssä pohdittiin, miten nykyiset tutkinnon perusteiden mukaiset koulutukset vastaavat työelämän tarpeita.
Tutkimus liittyy työelämän kehittämiseen, ja tutkimusstrategiana tässä työssä on tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeräysmenetelminä käytettiin aineiston analysointia, haastatteluja ja puolistrukturoitua kyselyä. Tutkimusaineiston keräys suoritettiin syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantaja voi määritellä yritykset tutkinnon osittain, missä ammatillisten näyttöjen tekeminen onnistuu täysin yrityksessä ja missä yrityksissä näyttöä on täydennettävä muulla tavalla, jotta se vastaa tutkinnon perusteita. Tulokset toimivat osaltaan myös koulutuksen kehittämisen työkaluna, koska tutkimustulosten perusteella voidaan suunnitella yrityksille räätälöityjä lisäkoulutuksia ja pohtia mihin suuntaan koulutusta tulisi suunnitella, jotta se vastaa paremmin yritysten tarpeita.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka kattavasti kone- ja tuotantotekniikan osaamisalaan liittyvien ammattiosaamisen näyttöjen suorittaminen on mahdollista uusien tutkinnon perusteiden mukaisesti. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia tutkimukseen osallistuvien yritysten tulevat koulutustarpeet voivat olla. Tuloksien perusteella työssä pohdittiin, miten nykyiset tutkinnon perusteiden mukaiset koulutukset vastaavat työelämän tarpeita.
Tutkimus liittyy työelämän kehittämiseen, ja tutkimusstrategiana tässä työssä on tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeräysmenetelminä käytettiin aineiston analysointia, haastatteluja ja puolistrukturoitua kyselyä. Tutkimusaineiston keräys suoritettiin syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantaja voi määritellä yritykset tutkinnon osittain, missä ammatillisten näyttöjen tekeminen onnistuu täysin yrityksessä ja missä yrityksissä näyttöä on täydennettävä muulla tavalla, jotta se vastaa tutkinnon perusteita. Tulokset toimivat osaltaan myös koulutuksen kehittämisen työkaluna, koska tutkimustulosten perusteella voidaan suunnitella yrityksille räätälöityjä lisäkoulutuksia ja pohtia mihin suuntaan koulutusta tulisi suunnitella, jotta se vastaa paremmin yritysten tarpeita.