Verkkosivujen asiakaskokemuksella lisämyyntiä
Kärkkäinen, Jesse (2020)
Kärkkäinen, Jesse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413239
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä paikallisen elintarvikeyrityksen kanssa. Ateriakasseja valmistavalla yrityksellä oli ongelmanaan saada myytyä tuotteittaan suurempia määriä jälleenmyyjän hyllyltä asiakkaalle, päivittäistavarakaupassa. Opinnäytetyö muovautui yrityksen verkkosivujen muokkaamiseksi. Tämän muokkauksen tavoitteena oli luoda asiakkaille vankka ja hyvä tietoperusta verkkoon, josta asiakas voisi etsiä syvällisemmin tietoa tuotteesta ja yrityksestä. Verkkosivujen tarkoituksena oli olla tukeva markkinointityökalu, yrityksen aktiivisen sosiaalisen median markkinoinnin lisäksi. Hyvällä tiedonlähteellä pyrittiin luomaan lisäarvoa asiakkaille ja sitä kautta saavuttamaan tuotteelle myynnin kasvua. Tuotetta ei verkkosivuilta pystynyt ostamaan, vaan pääsääntöisenä myyntikanavana toimi päivittäistavarakauppa.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin, miten rakentuvat hyvät, tiedonlähteeksi tarkoitetutut verkkosivut. Kuvailen myös verkkosivuilla liikkuvaa asiakasta ja millainen asiakaskokemus verkkosivuille tulisi luoda. Teoriaosuuden lopussa avataan myös inbound markkinoinnin käsitettä ja tärkeyttä. Teoria määrällisestä tutkimuksesta käydään heti tutkimuksen toteutus kappaleen alussa.
Opinnäytetyön tutkimuksella oli tarkoitus osoittaa, pystyttäisiinkö tiedonlähteeksi suunnitelluilla verkkosivulla saavuttamaan lisämyyntiä yritykselle ja arvostivatko asiakkaat verkkosivuja tässä tarkoituksessa. Yrityksen vanhoja verkkosivuja muokkasin ensin, teoriaa hyödyntäen. Tehtyjen muutoksien pohjalta luotiin kysely, jossa kysyttiin asiakkaitten kokemusten perusteella, olivatko muutokset olleet hyödyllisiä tai tarpeellisia. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi määrällisen tutkimuksen menetelmää ja tutkimus toteutettiin Webropol kyselynä. Tutkimuksen vastaajia saatiin kasaan 63 ja kyselyn linkki oli sijoitettuna kuukauden ajan yrityksen verkkosivuille.
Tutkimuksen saadut tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pitäneet verkkosivuja suuressa arvossa, juuri tiedonlähteenään. Tehdyt muutokset verkkosivuille olivat olleet oikeanlaisia ja hyödyllisiä. Asiakkaiden yleinen kokemus verkkosivuista oli ollut positiivinen ja asiakaskokemus sujuva.
Tästä opinnäytetyöstä yritys voisi lähteä työstämään verkkosivujaan tukevaa markkinointia, kuten hakukoneoptimointia. Yrityksen kannattaisi kiinnittää myös huomiota tuottamaansa sisältöön eli Inbound-markkinointiinsa. Näistä saa helposti kasattua esimerkiksi seuraavat opinnäytetyöt. Myös mahdollinen asiakasryhmien segmentointi voisi helpottaa yrityksen toimintaa jatkossa, nyt kun tiedetään mitä asiakkaat haluavat. Tätä opinnäytetyötä pystyy hyödyntämään kaikki verkkosivujensa ongelmien kanssa painivat yritykset.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin, miten rakentuvat hyvät, tiedonlähteeksi tarkoitetutut verkkosivut. Kuvailen myös verkkosivuilla liikkuvaa asiakasta ja millainen asiakaskokemus verkkosivuille tulisi luoda. Teoriaosuuden lopussa avataan myös inbound markkinoinnin käsitettä ja tärkeyttä. Teoria määrällisestä tutkimuksesta käydään heti tutkimuksen toteutus kappaleen alussa.
Opinnäytetyön tutkimuksella oli tarkoitus osoittaa, pystyttäisiinkö tiedonlähteeksi suunnitelluilla verkkosivulla saavuttamaan lisämyyntiä yritykselle ja arvostivatko asiakkaat verkkosivuja tässä tarkoituksessa. Yrityksen vanhoja verkkosivuja muokkasin ensin, teoriaa hyödyntäen. Tehtyjen muutoksien pohjalta luotiin kysely, jossa kysyttiin asiakkaitten kokemusten perusteella, olivatko muutokset olleet hyödyllisiä tai tarpeellisia. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi määrällisen tutkimuksen menetelmää ja tutkimus toteutettiin Webropol kyselynä. Tutkimuksen vastaajia saatiin kasaan 63 ja kyselyn linkki oli sijoitettuna kuukauden ajan yrityksen verkkosivuille.
Tutkimuksen saadut tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pitäneet verkkosivuja suuressa arvossa, juuri tiedonlähteenään. Tehdyt muutokset verkkosivuille olivat olleet oikeanlaisia ja hyödyllisiä. Asiakkaiden yleinen kokemus verkkosivuista oli ollut positiivinen ja asiakaskokemus sujuva.
Tästä opinnäytetyöstä yritys voisi lähteä työstämään verkkosivujaan tukevaa markkinointia, kuten hakukoneoptimointia. Yrityksen kannattaisi kiinnittää myös huomiota tuottamaansa sisältöön eli Inbound-markkinointiinsa. Näistä saa helposti kasattua esimerkiksi seuraavat opinnäytetyöt. Myös mahdollinen asiakasryhmien segmentointi voisi helpottaa yrityksen toimintaa jatkossa, nyt kun tiedetään mitä asiakkaat haluavat. Tätä opinnäytetyötä pystyy hyödyntämään kaikki verkkosivujensa ongelmien kanssa painivat yritykset.