Asiakaskokemus Ravintola Hyvä Huomenessa
Ikonen, Veera; Kainulainen, Outi (2020)
Ikonen, Veera
Kainulainen, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213098
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Ravintola Hyvä Huomenen asiakaskokemuksen tila ja mahdolliset kehityskohteet. Tutkimus toteutettiin kahdessa eri toimipisteessä, Bioteknialla ja Pohjola Sairaalla ja aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselyssä selvitettiin palvelun ja lounaan laatua, suositteluhalukkuutta ja positiivista yllättyneisyyttä. Keskeisinä tutkimuskysymyksinä oli: millainen on asiakaskokemus Ravintola Hyvä Huomenessa ja mitä kehitettävää siinä on.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja aineisto kerättiin survey-menetelmällä. Kyselyssä oli strukturoituja kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuun vaihteessa 2020 ja kyselyyn oli mahdollista vastata kahden viikon ajan. Analysoitavaksi hyväksyttyjä lomakkeita saatiin yhteensä 80. Bioteknialta saatiin 36 lomaketta ja Pohjola Sairaalalta saatiin 44 lomaketta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakaskokemus on hyvällä tasolla ja erittäin tasalaatuinen toimipisteiden välillä. Esille nousseet kehityskohteet liittyivät pääosin ravintolan tilojen viihtyisyyteen ja lounaan laatuun. Tulosten perusteella allergeenien merkintä, keittolounas ja kasvisruokavaihtoehto kaipaavat eniten kehittämistä. Mikään osa-alue ei ollut erityisen huonolla tasolla ja ilmenneet kehityskohteet ovat helposti korjattavissa. Yritys on jo aloittanut kehityskohteiden korjaamisen. Tulosten myötä Hyvä Huomen pystyy kehittämään toimintaansa ja vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin paremmin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja aineisto kerättiin survey-menetelmällä. Kyselyssä oli strukturoituja kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuun vaihteessa 2020 ja kyselyyn oli mahdollista vastata kahden viikon ajan. Analysoitavaksi hyväksyttyjä lomakkeita saatiin yhteensä 80. Bioteknialta saatiin 36 lomaketta ja Pohjola Sairaalalta saatiin 44 lomaketta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakaskokemus on hyvällä tasolla ja erittäin tasalaatuinen toimipisteiden välillä. Esille nousseet kehityskohteet liittyivät pääosin ravintolan tilojen viihtyisyyteen ja lounaan laatuun. Tulosten perusteella allergeenien merkintä, keittolounas ja kasvisruokavaihtoehto kaipaavat eniten kehittämistä. Mikään osa-alue ei ollut erityisen huonolla tasolla ja ilmenneet kehityskohteet ovat helposti korjattavissa. Yritys on jo aloittanut kehityskohteiden korjaamisen. Tulosten myötä Hyvä Huomen pystyy kehittämään toimintaansa ja vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin paremmin.