Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimintakulttuurin keinot lisätä oppilaiden koulupäivän aikaista liikuntaa

Koivunen, Severi (2020)

 
Avaa tiedosto
Koivunen_Severi.pdf (548.3Kt)
Lataukset: 


Koivunen, Severi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112784
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Sastamalan kaupunki. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Sastamalassa sijaitsevan tutkimuskoulun toimintakulttuurissa olevia keinoja oppilaiden koulupäivän aikaisen liikunnan lisäämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta koulupäivän aikaisen liikunnan edistämismahdollisuuksista muissa Sastamalan peruskouluissa.

Tutkimuksen kohteena oli Sastamalan kaupungissa sijaitseva peruskoulu. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluilla, joihin osallistui kolme opettajaa ja yksi rehtori. Haastattelut järjestettiin tutkimuskoululla keväällä 2019. Tutkimusaineiston analysoinnissa on hyödynnetty teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmiä.

Tutkimus tuotti paljon mielenkiintoisia tuloksia. Tärkein havainto tuloksista oli se, että tutkimuskoululla oli useita koulupäivän aikaista liikuntaa edistäviä keinoja, jotka ajoittuivat tasaisesti koulupäivään. Oppilaiden keskeinen rooli koulun liikunnan suunnittelussa ja toteuttamissa tuli selkeästi esille. Tutkimuskoulun keinot liikunnan edistämiseen kohdistuivat oppituntien sisälle ja niiden ulkopuolelle sekä koulupäivän välittömään läheisyyteen. Tulokset osoittavat myös sen, että koulupäivän aikaista liikuntaa oli lisätty vaikuttamalla koulun henkilökuntaan.

Tapaustutkimuksen luonteen vuoksi tuloksista voidaan tehdä yleismaailmallisia johtopäätöksi. Tuloksia ei voida suoraan verrata muihin kouluihin, sillä kouluympäristöt ovat aina yksilöllisiä. Lisäksi tulokset ovat muodostuneet tietyn koulun henkilökunnan näkemyksistä, minkä vuoksi tuloksia ei voida yleistää. Tutkimuksen tilaaja voi kuitenkin hyödyntää tuloksia omassa kehitystyössään ja ottaa niitä käyttöön laajemmin muissa Sastamalan kouluissa tutkimuskoulun lisäksi. Tietoisuuden lisääminen ja tutkimustulokset auttavat erityisesti Liikkuva koulu -toiminnan kehittämisessä.
 
This thesis has been implemented as a qualitative case study. In this study, the commissioner was head of education of city of Sastamala. The purpose of the study was to investigate course of action to increase physical activity during the school day in the research school. The aim of the study was to enhance knowledge in other primary schools in Sastamala.

In this study about increasing physical activity during the school day the target group was one primary school in city of Sastamala. The research data was collected by semi-structured interview. There were three teachers and one head teacher as participants. The interviews were organized in the Spring of 2019. The research materials were analysed using directed qualitative content analysis.

The results of the study were interesting. The most important finding was that there were a lot of mode of action to increase physical activity during the school days. The students involved in the planning and implementing of school day physical activity. In the research school, the student’s physical activity increased during and outside the lesson and after school day. The results indicate that physical activity during the school day is possible to add by influencing personnel of the school.

This study gives indicative results because the study was conducted as a case study. The results are based on the experience and opinions of four people. The schools are always different and therefore the results of this study cannot be generalized. Although city of Sastamala can utilize result of this study in their development work in the other schools. Added knowledge and research results help especially Finnish schools on the move program to increase action in their development activity.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste