Oppimateriaalia rumpujensoiton opetukseen
Koskela, Panu (2020)
Koskela, Panu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012685
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tehdä runomittaoppiin perustuva menetelmä ja oppimateriaali rumpujensoiton opettamiseen. Oppimateriaalia voivat käyttää myös edistyneet rumpujensoiton oppilaat itsenäiseen opiskeluun.
Rytmimusiikin instrumenttiopiskelun keskeisenä tavoitteena on musiikillisen sanavaraston kasvattaminen. Tässä työssä käytetty opetusmetodi tukee edellä mainittua tavoitetta. Rumpujensoiton yleisin toimintaympäristö on lähiopetustila, mutta käytännössä oppimista tapahtuu kaikkialla ja kaiken aikaa.
Opinnäytetyössä käsitellään kahta oppimiskäsitystä: konstruktiivista ja oivaltavan oppimisen oppimiskäsitystä. Näihin kahteen oppimiskäsitykseen pohjautuen opinnäytteen teoriaosuudessa käsitellään seuraavat käsitteet: motivaatio, oppilaan oman oivalluksen mahdollisuus ja oppimisympäristön merkitys.
Oppimateriaalin laadinnassa on käytetty runomittaopin runojalkoja, käsijärjestyksiä ja näiden kahden käsitteen sovelluksia. Oppimateriaali sisältää useita oppimisen tasoja ja näin ollen soveltuu eri taitotasoille. Opinnäytetyön oppimateriaalin käyttökokemukset perustuvat kevään 2020 aikana tehtyihin havaintoihin opetustilanteiden aikana sekä oppilaiden sanalliseen palautteeseen.
Opinnäytetyön jatkokehittämisideana ehdotan soitonopasta, jonka ohessa olisi esimerkkiäänitteet tai -videot. Menetelmästä olisi myös mahdollista kehittää sovellus älylaitteille.
Rytmimusiikin instrumenttiopiskelun keskeisenä tavoitteena on musiikillisen sanavaraston kasvattaminen. Tässä työssä käytetty opetusmetodi tukee edellä mainittua tavoitetta. Rumpujensoiton yleisin toimintaympäristö on lähiopetustila, mutta käytännössä oppimista tapahtuu kaikkialla ja kaiken aikaa.
Opinnäytetyössä käsitellään kahta oppimiskäsitystä: konstruktiivista ja oivaltavan oppimisen oppimiskäsitystä. Näihin kahteen oppimiskäsitykseen pohjautuen opinnäytteen teoriaosuudessa käsitellään seuraavat käsitteet: motivaatio, oppilaan oman oivalluksen mahdollisuus ja oppimisympäristön merkitys.
Oppimateriaalin laadinnassa on käytetty runomittaopin runojalkoja, käsijärjestyksiä ja näiden kahden käsitteen sovelluksia. Oppimateriaali sisältää useita oppimisen tasoja ja näin ollen soveltuu eri taitotasoille. Opinnäytetyön oppimateriaalin käyttökokemukset perustuvat kevään 2020 aikana tehtyihin havaintoihin opetustilanteiden aikana sekä oppilaiden sanalliseen palautteeseen.
Opinnäytetyön jatkokehittämisideana ehdotan soitonopasta, jonka ohessa olisi esimerkkiäänitteet tai -videot. Menetelmästä olisi myös mahdollista kehittää sovellus älylaitteille.