Henkilöstön kokemuksia muutoksesta ja sen viestinnästä
Ojanen, Jonna (2020)
Ojanen, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213016
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan organisaatiossa tapahtuvaa suunniteltua muutosta ja sen viestintää. Opinnäytetyön kohdeyritys on finanssialalla toimiva Yritys X, jossa on parhaillaan käynnissä merkittävä toimintatavan muutos. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilöstön ajatuksia ja kokemuksia muutoksesta sekä muutosviestinnästä kahden yksikön sisällä. Tarkoituksena oli antaa kohdeyritykselle lisää tietoa siitä, miten muutokseen suhtaudutaan ja miten muutosviestintä on tähän mennessä onnistunut.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä käsitellään muutosta organisaatiossa ja toisessa viestintää muutostilanteessa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä kohdeyrityksen tutkittavaan ryhmään kuuluvaa henkilöstön jäsentä. Haastatteluissa käytettiin apuna puolistrukturoitua haastattelurunkoa.
Muutokseen suhtauduttiin kohdeyrityksessä hyvin vaihtelevasti. Henkilöt, jotka olivat jo muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana, suhtautuivat muutokseen muita positiivisemmin ja innostuneemmin. Keskeisin havainto muutosviestinnän osalta oli, että viestinnällä ei koettu olevan riittävästi yhteyttä yksilöiden arkeen ja käytännön työhön. Muutosviestintään oltiin kuitenkin pääosin tyytyväisiä. Suurin osa haastateltavista oli sitä mieltä, että viestintää oli riittävästi, asioista viestittiin riittävän ajoissa, viestintä oli johdonmukaista ja avointa sekä viestintäkanavien käyttö toimivaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä käsitellään muutosta organisaatiossa ja toisessa viestintää muutostilanteessa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä kohdeyrityksen tutkittavaan ryhmään kuuluvaa henkilöstön jäsentä. Haastatteluissa käytettiin apuna puolistrukturoitua haastattelurunkoa.
Muutokseen suhtauduttiin kohdeyrityksessä hyvin vaihtelevasti. Henkilöt, jotka olivat jo muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana, suhtautuivat muutokseen muita positiivisemmin ja innostuneemmin. Keskeisin havainto muutosviestinnän osalta oli, että viestinnällä ei koettu olevan riittävästi yhteyttä yksilöiden arkeen ja käytännön työhön. Muutosviestintään oltiin kuitenkin pääosin tyytyväisiä. Suurin osa haastateltavista oli sitä mieltä, että viestintää oli riittävästi, asioista viestittiin riittävän ajoissa, viestintä oli johdonmukaista ja avointa sekä viestintäkanavien käyttö toimivaa.