Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Messut väylänä kansainvälisille markkinoille: Messuosallistumisen suunnittelu Optotec Group Oy:lle

Ontero, Ulla (2020)

 
Avaa tiedosto
Ontero_Ulla.pdf (1.382Mt)
Lataukset: 


Ontero, Ulla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112754
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunnitellaan messuosallistuminen Optotec Group Oy:lle kansainvälisiä messuja ajatellen. Optotec Group Oy on oululainen tuotekehityspalveluja tarjoava asiantuntijayritys, joka on erikoistunut mekaniikkasuunnitteluun. Yrityksessä on keväällä 2019 käynnistetty ELY-keskuksen kansainvälistymiseen tähtäävä hanke, jonka toteuttamiseen sille on myönnetty rahoitus Euroopan aluekehitysrahastosta. Messuosallistuminen on keskeinen osa kansainvälistymishankkeen operatiivisen tason toteutusta.

Työn tavoitteena on selvittää, mitä messuosallistumisen suunnittelu pitää sisällään, ja sitten hankittua tietoa hyväksikäyttäen suunnitella toimeksiantajayrityksen messuosallistuminen kaikkine vaiheineen. Työn tietoperustassa perehdytään asiantuntijapalveluiden markkinointiin sekä messuihin markkinointikeinona ja kansainvälistymisen väylänä. Tietoperustassa ja toiminnallisessa osiossa esiteltävän teoriatiedon lähteinä on käytetty kirjallisuuslähteiden lisäksi asiantuntijahaastattelujen kautta hankittua tietoa.

Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa käydään läpi messuosallistumisen suunnittelun päävaiheet, joita ovat tavoitteiden asettaminen ja strategian valinta, messujen valinta, budjetin laatiminen, matkajärjestelyiden tekeminen, messuosaston suunnittelu, viestinnän suunnittelu, messuhenkilöstön toiminnan suunnittelu sekä jälkitoimien suunnittelu. Lopuksi näistä suunnittelutyön päävaiheista laaditaan koostetaulukko, joka kiteyttää kunkin vaiheen keskeiset kysymykset, osatehtävät ja niiden suositusaikataulun. Lisäksi viestinnän suunnittelua käsittelevän osion keskeisimmistä toimenpiteistä koostetaan taulukkomuotoinen viestintäsuunnitelma.

Tietoperustassa käsitellyt asiantuntijapalveluiden markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyvät luvut tarjoavat hyödyllistä tietoa myös muille kansainvälistymistä harkitseville suomalaisille asiantuntijayrityksille, sillä tarjolla olevissa messuoppaissa messuosallistumista on harvemmin käsitelty nimenomaan kansainvälistymisen tai asiantuntijapalveluiden markkinoinnin näkökulmasta. Myös toiminnallisen osion tuloksena syntynyt koostetaulukko toimii hyvänä runkona messuosallistumisen suunnittelulle mille tahansa yritykselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste