Esimiesviestintä strategisena työkaluna muutosjohtamiseen
Jama, Mahad (2020)
Jama, Mahad
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413219
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään muutosjohtamiseen sekä sen tärkeimpien komponenttien tunnistamiseen, tutkitaan esimiesviestintää ja sen hyödyntämismahdollisuuksia muutosjohtamisessa, ja muutosviestinnän eri keinoja ja strategioita. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville esimiesviestinnän merkitys muutosjohtamisessa. Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta ja empiirisestä tutkimuksesta sekä tutkimustulosten analysoinnista. Työn teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta teemasta, jotka ovat muutosjohtaminen, esimiesviestintä ja muutosviestintä. Teoriaosuutta ohjasivat tutkimuskysymykset, joiden avulla pyrittiin saamaan merkityksellistä tietoa ilmiöstä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastattelujen avulla. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän ja heidät jaettiin kahteen haastatteluryhmään toimenkuvan perusteella. Lisäksi haastateltavat olivat kolmelta eri toimialalta. Tutkimustuloksista kävi ilmi esimiesviestinnän voimakkaat vaikutukset työntekijöihin muun muassa tiedon välittämisen, osallistavuuden, epävarmuuden vähentämisen ja merkityksen luomisen kautta. Tutkimuksen perusteella esimiesviestintä on äärimmäisen kriittisessä roolissa muutosjohtamisessa sekä muutoksen onnistumisen kannalta ratkaisevassa asemassa.