Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen B2B-markkinoinnissa : Case Morse Finland
Niemelä, Riku (2020)
Niemelä, Riku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Morse Finland Oy. Työn tarkoitus on auttaa yritystä digitaalisen markkinointinsa suunnittelussa ja toteuttamisessa niin, että siitä on mahdollisimman paljon hyötyä yritysmarkkinoille myyntiä tehdessä. Tavoitteena työllä on luoda digitaalisen markkinoinnin strategia, jota Morse Finland Oy voi hyödyntää toiminnassaan, sillä tällä hetkellä he eivät tee digitaalista markkinointia, eikä heillä ole strategiaa sellaisen tekemiseen.
Työn teoriaosassa esitellään erilaisia digitaalisia kanavia, digitaalisen markkinoinnin työkaluja ja muutamia tapoja suunnitella digitaalista markkinointia. Työ on toteutettu kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin sekä toimeksiantajayrityksen myyjiä että muutamia heidän asiakkaitaan. Haastattelujen perusteella on valittu kanavat, joita Morse Finland Oy voisi parhaiten hyödyntää digitaalista markkinointia tehdessään. Työssä on myös käytetty avuksi benchmarkaus-tekniikkaa, jossa toimeksiantajan verkkosivuja ja hakukonenäkyvyyttä on vertailtu kilpailijoiden vastaaviin. Tämän pohjalta on suositeltu esimerkiksi avainsanoja hakukoneoptimointiin ja -mainontaan.
Digitaalisen markkinointistrategian kanavat on pidetty tarkoituksella helppoina ja vähissä, sillä toimeksiantajalla ei ole tällä hetkellä osaamista eikä resursseja toteuttaa digitaalista markkinointia suuremmalla mittakaavalla. Kanavissa keskitytään verkkosivustoon, hakukoneisiin, analytiikkatyökalujen ja sähköpostin käyttöön.
Työn teoriaosassa esitellään erilaisia digitaalisia kanavia, digitaalisen markkinoinnin työkaluja ja muutamia tapoja suunnitella digitaalista markkinointia. Työ on toteutettu kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin sekä toimeksiantajayrityksen myyjiä että muutamia heidän asiakkaitaan. Haastattelujen perusteella on valittu kanavat, joita Morse Finland Oy voisi parhaiten hyödyntää digitaalista markkinointia tehdessään. Työssä on myös käytetty avuksi benchmarkaus-tekniikkaa, jossa toimeksiantajan verkkosivuja ja hakukonenäkyvyyttä on vertailtu kilpailijoiden vastaaviin. Tämän pohjalta on suositeltu esimerkiksi avainsanoja hakukoneoptimointiin ja -mainontaan.
Digitaalisen markkinointistrategian kanavat on pidetty tarkoituksella helppoina ja vähissä, sillä toimeksiantajalla ei ole tällä hetkellä osaamista eikä resursseja toteuttaa digitaalista markkinointia suuremmalla mittakaavalla. Kanavissa keskitytään verkkosivustoon, hakukoneisiin, analytiikkatyökalujen ja sähköpostin käyttöön.