Kiinteistöalan yrityksen muutoksenhallinta johtamisen näkökulmasta
Penttinen, Laura (2020)
Penttinen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513313
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin kiinteistöalan yrityksen suhtautumista muutoksiin ja muutoksenhallintaan johtamisen näkökulmasta: nykyisen tilanteen hyväksi todettuja toimintapoja sekä niitä hidastavia tekijöitä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi vuokravälityksen franchising-yritys OVV Asuntopalvelut Kuopio. Tavoitteena oli tehdä toi-meksiantajan toiveiden mukainen katsaus kiinteistöalan markkinatilanteeseen ja yrityksen toimintamallin kehittäminen muutoksenhallinnan kannalta. Työn tarve lähti yrityksen omasta kehittämistarpeesta. Aina muutoksia ei voi ennakoida, mutta niihin voi varautua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua, jonka pohjalta kerättiin aineistoa kehitysideoihin. Haastattelu toteutettiin puhelimitse ja se nauhoitettiin litterointia varten. Aineistoa analysoitiin kirjoitettuun teoriaan verraten ja siitä poimittiin erityisesti kehitystä vaativia seikkoja. Työn tuloksena syntyi kehitysideoita toimeksiantajan muutoksenhallinnan toimintamallin kehittämiseen sekä kehitysmittari henkilöstön toiminnan seuraamiseksi. Muutoksenhallinta on otettu tutkimuksen perusteella hyvin huomioon jo aikaisemmin ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. Tutkimus kuitenkin osoitti, että merkittävimmät kehitystä tarvitsevat kohdat ovat henkilöstön kouluttaminen muutokseen, palveluprosessin korostaminen sekä muutosviestinnän välineiden paljous. Näiden havaintojen pohjalta syntyi kattavia kehitysideoita. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä ne perustuvat toimeksiantajan sisällä tapahtuneisiin kokemuksiin.
Opinnäytetyön tutkimuksen pohjalta tehdyt kehitysideat on suunnattu toimeksiantajan toimintamalliin hyödynnettäväksi. Toimeksiantaja valitsee ideoista ne, jotka hyödyttävät ja mahdollisesti parantavat heidän toimintaansa. Ideoita on mahdollista jalostaa edelleen toimeksiantajan käytäntöihin sopivaksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua, jonka pohjalta kerättiin aineistoa kehitysideoihin. Haastattelu toteutettiin puhelimitse ja se nauhoitettiin litterointia varten. Aineistoa analysoitiin kirjoitettuun teoriaan verraten ja siitä poimittiin erityisesti kehitystä vaativia seikkoja. Työn tuloksena syntyi kehitysideoita toimeksiantajan muutoksenhallinnan toimintamallin kehittämiseen sekä kehitysmittari henkilöstön toiminnan seuraamiseksi. Muutoksenhallinta on otettu tutkimuksen perusteella hyvin huomioon jo aikaisemmin ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. Tutkimus kuitenkin osoitti, että merkittävimmät kehitystä tarvitsevat kohdat ovat henkilöstön kouluttaminen muutokseen, palveluprosessin korostaminen sekä muutosviestinnän välineiden paljous. Näiden havaintojen pohjalta syntyi kattavia kehitysideoita. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä ne perustuvat toimeksiantajan sisällä tapahtuneisiin kokemuksiin.
Opinnäytetyön tutkimuksen pohjalta tehdyt kehitysideat on suunnattu toimeksiantajan toimintamalliin hyödynnettäväksi. Toimeksiantaja valitsee ideoista ne, jotka hyödyttävät ja mahdollisesti parantavat heidän toimintaansa. Ideoita on mahdollista jalostaa edelleen toimeksiantajan käytäntöihin sopivaksi.