"Täähän kuulostaa ihan eri kappaleelta": Asiantuntijuus ja yhteistoimijuus säestäjän työssä
Blå, Sari (2020)
Blå, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313155
Tiivistelmä
Säestäjän työstä on Suomessa joitakin opinnäytetöitä, mutta laajamuotoinen tutkimustieto on melko vähäistä. Halusin tällä tutkimuksella tuoda esiin säestäjän työtä sekä kiinnittää huomiota säestäjän asemaan monipuolisessa musiikkimaailmassa. Tässä opinnäytetyössä tutkin säestäjän työn arkipäivään liittyviä asioita: miten säestäjä tietää, miten pitää toimia sekä kuinka säestäjä kommunikoi työssään sekä ympäristönsä että säestettävän kanssa.
Työssäni käytin kolmea tapaa lähestyä aineistoa: toimintatutkimuksen menetelmiä, narratiivista analyysimenetelmää sekä stimulated recall -menetelmää. Aineistoni koostui päiväkirjamerkinnöistä, joita olen vuosien aikana tehnyt työskennellessäni, sekä niistä muistiinpanoista, joita tein vuoden kestävän opinnäyteprojektini aikana siihen osallistuneiden henkilöiden kanssa työskennellesäni.
Tietoperustani koostin asiantuntijuuden kehittymisen sekä yhteistoimijuuden käsitteille, jotka sopivat säestäjän työn kuvaamiseen: säestäjä on asiantuntija, joka toimii yhteistyössä toisten asian-tuntijoiden kanssa: muusikkokollegoiden ja instrumenttiopettajien kanssa.
Aineistostani nousi kolme teemaa: säestäjän musiikilliset taidot (asiantuntijuus), vuorovaikutustaidot (säestettävän kanssa toimiminen) sekä yhteistoimijuustaidot (toiminta yhteistyössä opettaja-asiantuntijan kanssa). Säestettävien ongelmat liittyivät useimmiten juuri teosten kokonaisuuden hahmottamisen vaikeuteen. Tässä säestäjällä on paljon annettavaa, säestäjällä on koko ajan partituuri edessään, kun säestettävillä useimmiten vain oma stemmansa. Vuorovaikutustaidot ovat myös merkittävässä asemassa hyvän musiikillisen kokemuksen saavuttamisessa, ja taito toimia asiantuntijayhteisön jäsenenä nousee tärkeäksi sekä oppilaitostyössä että ammattilaisten kanssa työskennellessä.
Kaikki osa-alueet liittyvät toisiinsa, ja säestäjän työn perustana on vankka asiantuntijuus omassa työssä sekä vuorovaikutuksellinen yhteistyö työyhteisössään. Parhaassa tapauksessa hedelmällinen yhteistyö verkostojen, opettajien, kollegoiden sekä oppilaiden kanssa vaikuttaa rikastuttavasti työn kehittämiseen ja työympäristön laatuun.
Työssäni käytin kolmea tapaa lähestyä aineistoa: toimintatutkimuksen menetelmiä, narratiivista analyysimenetelmää sekä stimulated recall -menetelmää. Aineistoni koostui päiväkirjamerkinnöistä, joita olen vuosien aikana tehnyt työskennellessäni, sekä niistä muistiinpanoista, joita tein vuoden kestävän opinnäyteprojektini aikana siihen osallistuneiden henkilöiden kanssa työskennellesäni.
Tietoperustani koostin asiantuntijuuden kehittymisen sekä yhteistoimijuuden käsitteille, jotka sopivat säestäjän työn kuvaamiseen: säestäjä on asiantuntija, joka toimii yhteistyössä toisten asian-tuntijoiden kanssa: muusikkokollegoiden ja instrumenttiopettajien kanssa.
Aineistostani nousi kolme teemaa: säestäjän musiikilliset taidot (asiantuntijuus), vuorovaikutustaidot (säestettävän kanssa toimiminen) sekä yhteistoimijuustaidot (toiminta yhteistyössä opettaja-asiantuntijan kanssa). Säestettävien ongelmat liittyivät useimmiten juuri teosten kokonaisuuden hahmottamisen vaikeuteen. Tässä säestäjällä on paljon annettavaa, säestäjällä on koko ajan partituuri edessään, kun säestettävillä useimmiten vain oma stemmansa. Vuorovaikutustaidot ovat myös merkittävässä asemassa hyvän musiikillisen kokemuksen saavuttamisessa, ja taito toimia asiantuntijayhteisön jäsenenä nousee tärkeäksi sekä oppilaitostyössä että ammattilaisten kanssa työskennellessä.
Kaikki osa-alueet liittyvät toisiinsa, ja säestäjän työn perustana on vankka asiantuntijuus omassa työssä sekä vuorovaikutuksellinen yhteistyö työyhteisössään. Parhaassa tapauksessa hedelmällinen yhteistyö verkostojen, opettajien, kollegoiden sekä oppilaiden kanssa vaikuttaa rikastuttavasti työn kehittämiseen ja työympäristön laatuun.