Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kehomusiikki ja sen opettaminen

Kotola, Iina (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.856Mt)
Lataukset: 


Kotola, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413201
Tiivistelmä
Pyrin tässä opinnäytetyössäni määrittelemään, mitä kehomusiikki on ja millaisista asioista sen opettaminen koostuu. Lähestyn kehomusiikkia musiikkikasvatuksen näkökulman lisäksi monialaisesti huomioiden myös kehomusiikin fyysisyyden. Tähän olen hakenut vastauksia esimerkiksi liikunnan ja tanssin opetuksen piiristä, ja pyrin luomaan näiden näkökulmien välille siltaa neurotieteen tutkimuksista saaduilla tuloksilla. Koska kehomusiikin suomenkielinen termistö ei ole yhtenäistä, pyrin yhdenmukaistamaan sitä, jotta se olisi linjassa kansainvälisen termistön kanssa. Tätä varten olen kerännyt aineistoa tutustumalla suomalaiseen ja kansainväliseen kirjallisuuteen ja täydentänyt tietojani opintomatkoilla ulkomaille.

Opinnäytetyöni on myös kehittämistyö, jossa tuotan eri alojen kasvatuksen asiantuntijoille kehomusiikillista oppimateriaalia testattavaksi. Tämän testausprosessin tuloksia hyödyntämällä luon myöhemmin kehomusiikin opettamisen oppaan.

Testiryhmäni muodostui 13 osallistujasta varhaisiän musiikkikasvatuksen, rytmiikan opetuksen, musiikin hahmotusaineiden opetuksen, instrumenttiopetuksen, luokanopetuksen, päiväkodin ohjauksen ja musiikkiterapian aloilta. Keräsin aineiston eri vaiheissa prosessia käyttäen menetelminä internet-kyselyä ja haastattelua.

Kehitin kehomusiikin ulottuvuudet havainnollistamaan selkeämmin, millaisista asioista kehomusiikillinen tekeminen koostuu. Opetusmateriaali sai hyvän vastaanoton, ja kehomusiikillisilla harjoitteilla oli positiivinen vaikutus jokaisen testaajan opetustyöhön. Selvästi kehomusiikin oppimateriaalille on kasvatusalasta riippumatta kysyntää ja tähän pyrin tulevalla oppaallani vastaamaan.

Mielestäni kehollisella ja kehosensitiivisellä opetuksella on merkittävä rooli tulevaisuuden pedagogiikassa. Tähän kehomusiikki voi antaa vastauksia kehollisen ja monitaiteisen luonteensa vuoksi. Tämän lisäksi kehomusiikki on myös oma taidemuotonsa, jonka työtavat varmasti yhtenäisen terminologian ja ymmärryksen avartumisen johdosta selkiytyvät tulevina vuosina niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste