Alakouluikäisten tyttöjen itsetunnon tukeminen toiminnallisessa ryhmässä
Touhonen, Niina (2020)
Touhonen, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513406
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää itsetuntoa tukeva toiminnallinen ryhmä alakouluikäisille tytöille ja sukupuolensa moninaiseksi kokeville lapsille. Tarkoituksena oli myös selvittää toiminnallisten ryhmämenetelmien toimivuutta lasten itsetunnon tukemisessa. Tavoitteena oli tukea lasten itsetuntoa sekä tuoda esiin erilaisia itsetuntoa vahvistavia menetelmiä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen Tyttöjen tuvan kanssa. Se on 6–16-vuotiaille tamperelaisille tytöille tarkoitettu matalan kynnyksen kohtaamispaikka.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tuotoksena syntyi ryhmämalli tyttöjen itsetunnon tukemiseksi. Ryhmää päästiin kokeilemaan käytännössä Tyttöjen tuvalla keväällä 2020. Teorialuvussa määritellään itsetuntoa ja käsitellään sen tukemista toiminnallisilla menetelmillä. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastattelua. Aineistoa kerättiin tiiviisti osana ryhmäprosessia.
Tutkimustuloksista nousi esiin, että erilaiset toiminnalliset menetelmät sopivat hyvin kohderyhmälle. Näillä erilaisilla menetelmillä pystyttiin myös tukemaan lasten itsetunnon eri osa-alueita, jotka opinnäytetyössä käytetyn teoreettisen mallin mukaan ovat itsensä tiedostaminen, turvallisuus, pätevyys, liittyminen sekä tehtävätietoisuus. Näiden lisäksi aineistosta nousi selvästi esiin kuulluksi tulemisen tärkeys.
Vastaavaa ryhmätoimintaa voitaisiin soveltaa myös poikiin sekä vanhempiin lapsiin. Olisi myös mielenkiintoista tutkia esimerkiksi ohjaajien asenteiden ja toimintatapojen vaikutusta lasten itsetuntoon. Itsetuntoa tukevalle ryhmätoiminnalle on selkeä tarve, mutta kohderyhmä voi olla hankalasti saavutettavissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tuotoksena syntyi ryhmämalli tyttöjen itsetunnon tukemiseksi. Ryhmää päästiin kokeilemaan käytännössä Tyttöjen tuvalla keväällä 2020. Teorialuvussa määritellään itsetuntoa ja käsitellään sen tukemista toiminnallisilla menetelmillä. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastattelua. Aineistoa kerättiin tiiviisti osana ryhmäprosessia.
Tutkimustuloksista nousi esiin, että erilaiset toiminnalliset menetelmät sopivat hyvin kohderyhmälle. Näillä erilaisilla menetelmillä pystyttiin myös tukemaan lasten itsetunnon eri osa-alueita, jotka opinnäytetyössä käytetyn teoreettisen mallin mukaan ovat itsensä tiedostaminen, turvallisuus, pätevyys, liittyminen sekä tehtävätietoisuus. Näiden lisäksi aineistosta nousi selvästi esiin kuulluksi tulemisen tärkeys.
Vastaavaa ryhmätoimintaa voitaisiin soveltaa myös poikiin sekä vanhempiin lapsiin. Olisi myös mielenkiintoista tutkia esimerkiksi ohjaajien asenteiden ja toimintatapojen vaikutusta lasten itsetuntoon. Itsetuntoa tukevalle ryhmätoiminnalle on selkeä tarve, mutta kohderyhmä voi olla hankalasti saavutettavissa.