Maatalousalan opintojen markkinointi Riveriassa
Kolehmainen, Sari (2020)
Kolehmainen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513461
Tiivistelmä
Markkinointi on haasteellista alalla, josta uutisoidaan negatiivisesti, ja jonka kannattavuus ei ole kovin hyvä. Maatalousalalla on kuitenkin työtä tarjolla, joten opiskelijoita alalle tarvitaan. Maatalousala tarvitsee positiivista näkyvyyttä.
Tämä opinnäytetyö liittyi maatalouden positiivisen näkyvyyden parantamiseen sekä maatalousopetuksen kiinnostavuuden lisäämiseen ja markkinointiin erityisesti Riverian toiminta-alueella. Maatalousalan opiskelijamäärällä on merkitystä Riverialle. Tavoitteena oli opiskelijahankinnan parantaminen. Työ kytkeytyi myös maatalousalan perustutkinnon maaseutuyrittämisen tutkinnonosaan, jossa opiskelijoiden on laadittava muun muassa markkinointisuunnitelma omaan liikeideaansa.
Työn toimeksiantajana oli Riveria, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä. Riverialla on toimipisteitä Joensuussa, Kiteellä, Lieksassa, Nurmeksessa, Outokummussa ja Valtimolla. Riveria tarjoaa ammatillista koulutusta monella eri alalla nuorille ja aikuisille.
Työn menetelmänä käytettiin toimintatutkimuksen menetelmiä havainnoiden, keskustellen ja dokumentoiden kehittämistyön etenemisen eri vaiheissa. Kehittämistyön aikana suunniteltiin ja testattiin opiskelijaryhmän kanssa toimenpiteitä maatalousalan opintojen markkinointiin sekä koko alan näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön aikana selvitettiin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilaa, jonka pohjalta aloitettiin maatalousalan opintojen markkinoinnin kehittäminen Riveriassa. Opinnäytetyön aikana testattiin ja kehitettiin käytännön malli, jossa opiskelijoita hyödynnetään markkinoinnin ja näkyvyyden parantamisessa. Nuoret markkinoimassa nuorillemalli toimi, ja sitä toteutetaan jatkossa vuosittain. Toimintamalli sisällytettiin maaseutuyrittämisen tutkinnonosan toteuttamissuunnitelmaan. Maatalousalan markkinointi kehittyi harppauksen eteenpäin. Alalle avattiin omat sosiaalisen median kanavat ja markkinointistrategian laatiminen aloitettiin.
Tämä opinnäytetyö liittyi maatalouden positiivisen näkyvyyden parantamiseen sekä maatalousopetuksen kiinnostavuuden lisäämiseen ja markkinointiin erityisesti Riverian toiminta-alueella. Maatalousalan opiskelijamäärällä on merkitystä Riverialle. Tavoitteena oli opiskelijahankinnan parantaminen. Työ kytkeytyi myös maatalousalan perustutkinnon maaseutuyrittämisen tutkinnonosaan, jossa opiskelijoiden on laadittava muun muassa markkinointisuunnitelma omaan liikeideaansa.
Työn toimeksiantajana oli Riveria, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä. Riverialla on toimipisteitä Joensuussa, Kiteellä, Lieksassa, Nurmeksessa, Outokummussa ja Valtimolla. Riveria tarjoaa ammatillista koulutusta monella eri alalla nuorille ja aikuisille.
Työn menetelmänä käytettiin toimintatutkimuksen menetelmiä havainnoiden, keskustellen ja dokumentoiden kehittämistyön etenemisen eri vaiheissa. Kehittämistyön aikana suunniteltiin ja testattiin opiskelijaryhmän kanssa toimenpiteitä maatalousalan opintojen markkinointiin sekä koko alan näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön aikana selvitettiin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilaa, jonka pohjalta aloitettiin maatalousalan opintojen markkinoinnin kehittäminen Riveriassa. Opinnäytetyön aikana testattiin ja kehitettiin käytännön malli, jossa opiskelijoita hyödynnetään markkinoinnin ja näkyvyyden parantamisessa. Nuoret markkinoimassa nuorillemalli toimi, ja sitä toteutetaan jatkossa vuosittain. Toimintamalli sisällytettiin maaseutuyrittämisen tutkinnonosan toteuttamissuunnitelmaan. Maatalousalan markkinointi kehittyi harppauksen eteenpäin. Alalle avattiin omat sosiaalisen median kanavat ja markkinointistrategian laatiminen aloitettiin.