Koulukiusaaminen peruskouluissa : Ala- ja yläkoulun näkemyksiä koulukiusaamisesta ja siitä ilmoittamisesta
Alalahti, Elina; Ekdahl, Erika; Heikkinen, Jenni; Pesonen, Laura (2020)
Alalahti, Elina
Ekdahl, Erika
Heikkinen, Jenni
Pesonen, Laura
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513493
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää olisiko anonyymille sovellukselle tarvetta koulukiusaamisesta ilmoittaessa. Lisäksi selvitimme, millaista koulukiusaamista esiintyy, mikä sitä aiheuttaa sekä missä sitä tapahtuu. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa koulukiusaamisesta kahdessa eri oululaisessa peruskoulussa.
Opinnäytetyön toteutimme kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston keräsimme tutkittavilta luokilta marraskuussa 2018 järjestämillämme oppitunneilla, jotka pidimme heidän omissa luokkatiloissaan. Aineiston keräsimme tutkimukseen valittujen koulujen neljän luokan oppilailta. Kyselylomakkeessa käytimme strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Analysoimme kvantitatiivisen aineiston Webropol -kyselytyökalun avulla, jossa tarkastelimme perusraporttia. Avoimien tekstivastausten analysoinnissa käytimme Analytics - Text Mining -työkalua.
Tutkimustuloksissa tarkkailimme koulukiusaamisen esiintyvyyttä, ilmenemistä ja ilmoittamista. Koulukiusaamisen esiintymisessä tuloksista merkittävimmin nousi esiin havaitseminen, jonka mukaan kiusaamista on havainnut noin joka kolmas oppilas viimeisen kuuden kuukauden aikana. Kiusaamista kokeneita ja kiusaajia on vastausten perusteella huomattavasti vähemmän. Yleisimmäksi kiusaamisen muodoksi ilmeni sanallinen kiusaaminen. Seuraavaksi yleisimmät muodot olivat epäsuora ja fyysinen kiusaaminen. Lähes kaikki vastanneista olivat sitä mieltä, että yleisimmin koulukiusaamista tapahtuu välitunneilla. Toiseksi yleisin koulukiusaamisen tapahtumapaikka on koulumatka. Tutkimuksessa esiin nousseet vallitsevat kiusaamisen syyt olivat hyvin ulkonäkökeskeisiä, joista erottuvat ulkonäkö, ruumiinrakenne, pukeutuminen ja ihonväri. Vastauksista ilmeni, että eniten koulukiusaamisesta ilmoitetaan opettajalle. Noin puolet ilmoittavat myös vanhemmille ja kavereille. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden mielestä helpoin tapa ilmoittaa kiusaamisesta olisi nimettömästi.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden keskuudessa nimettömälle sovellukselle olisi tarvetta koulukiusaamisesta ilmoittamiseen. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, jos anonyymiä sovellusta aletaan kehittämään. Anonyymiä sovellusta olisi mahdollista hyödyntää myös työelämässä. Tutkimukseen osallistuneet koulut voivat hyödyntää tutkimustuloksia kiusaamisen tarkkailuun. Koulujen opettajat voivat kiinnittää huomiota siihen, miten oppilaat puhuvat toisilleen tai toisistaan sekä tehostaa välituntien valvontaa. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös henkilöt, jotka ovat kiinnostuneet koulukiusaamisesta aiheena, sillä työ sisältää luotettavaa ja ajantasaista tietoa.
Opinnäytetyön toteutimme kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston keräsimme tutkittavilta luokilta marraskuussa 2018 järjestämillämme oppitunneilla, jotka pidimme heidän omissa luokkatiloissaan. Aineiston keräsimme tutkimukseen valittujen koulujen neljän luokan oppilailta. Kyselylomakkeessa käytimme strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Analysoimme kvantitatiivisen aineiston Webropol -kyselytyökalun avulla, jossa tarkastelimme perusraporttia. Avoimien tekstivastausten analysoinnissa käytimme Analytics - Text Mining -työkalua.
Tutkimustuloksissa tarkkailimme koulukiusaamisen esiintyvyyttä, ilmenemistä ja ilmoittamista. Koulukiusaamisen esiintymisessä tuloksista merkittävimmin nousi esiin havaitseminen, jonka mukaan kiusaamista on havainnut noin joka kolmas oppilas viimeisen kuuden kuukauden aikana. Kiusaamista kokeneita ja kiusaajia on vastausten perusteella huomattavasti vähemmän. Yleisimmäksi kiusaamisen muodoksi ilmeni sanallinen kiusaaminen. Seuraavaksi yleisimmät muodot olivat epäsuora ja fyysinen kiusaaminen. Lähes kaikki vastanneista olivat sitä mieltä, että yleisimmin koulukiusaamista tapahtuu välitunneilla. Toiseksi yleisin koulukiusaamisen tapahtumapaikka on koulumatka. Tutkimuksessa esiin nousseet vallitsevat kiusaamisen syyt olivat hyvin ulkonäkökeskeisiä, joista erottuvat ulkonäkö, ruumiinrakenne, pukeutuminen ja ihonväri. Vastauksista ilmeni, että eniten koulukiusaamisesta ilmoitetaan opettajalle. Noin puolet ilmoittavat myös vanhemmille ja kavereille. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden mielestä helpoin tapa ilmoittaa kiusaamisesta olisi nimettömästi.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden keskuudessa nimettömälle sovellukselle olisi tarvetta koulukiusaamisesta ilmoittamiseen. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, jos anonyymiä sovellusta aletaan kehittämään. Anonyymiä sovellusta olisi mahdollista hyödyntää myös työelämässä. Tutkimukseen osallistuneet koulut voivat hyödyntää tutkimustuloksia kiusaamisen tarkkailuun. Koulujen opettajat voivat kiinnittää huomiota siihen, miten oppilaat puhuvat toisilleen tai toisistaan sekä tehostaa välituntien valvontaa. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös henkilöt, jotka ovat kiinnostuneet koulukiusaamisesta aiheena, sillä työ sisältää luotettavaa ja ajantasaista tietoa.