Hankintatoimen tehostaminen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä: Tarvikehankintojen kehittäminen ostoportfoliomallia hyödyntäen
Kurjenniemi, Päivi (2020)
Kurjenniemi, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513600
Tiivistelmä
Organisaatioiden toiminta ja menestyminen edellyttävät tehokasta ja järjestelmällistä tuotteiden ja palveluiden hankintaa. Koska yritykset käyttävät yhä suuremman osan tuotoistaan ulkoisten resurssien hallintaan, on hankinnoilla merkittävä vaikutus yritysten taloudelliseen tulokseen. Tässä opinnäytetyössä perehdytään julkisen organisaation tarvikehankintoihin ja pyritään kehittämään niitä strategisempaan suuntaan sekä optimoimaan käytettävissä olevia henkilöstöresursseja. Työn tavoitteena on parantaa hankintojen tuloksellisuutta ja hallintaa kehittämällä organisaatiolle toimenpide-ehdotus miten erityyppisiä tarvikehankintoja olisi tehokasta käsitellä ja toteuttaa.
Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen näkökulmana on proaktiivisen hankintaotteen käsite, jonka mukaan hankinta pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan toimittajamarkkinoiden muutoksiin ennakolta sekä ohjaamaan niitä haluttuun suuntaan. Työn teoriaosuus pohjautuu hankintatoimea, strategiaa sekä hankintojen kategorisointia ja portfoliomalleja käsittelevään kotimaiseen sekä ulkomaiseen kirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja aineiston keruussa hyödynnettiin sekä tilastollisia että laadullisia menetelmiä. Kvantitatiivista aineistoa kerättiin organisaation materiaalinhallintajärjestelmästä ja kvalitatiivista haastatteluilla sekä benchmarkkauksella.
Työn tuloksena luotiin tarvikehankintojen nykytilan ja hankintatoimen teorian pohjalta ehdotus hankintojen kategorisoinnista sekä kategoriakohtaisista toimenpidesuunnitelmista, joita voidaan jatkossa laajentaa myös muihin, tämän työn ulkopuolelle rajattaviin hankintoihin. Portfolioanalyysin avulla tunnistettiin eri kategorioiden tärkeys ja kategoriastrategioilla linjattiin yhtenäiset toimintaperiaatteet ja – tavat liiketoimintalogiikaltaan samantyyppisille hankintaryhmille. Työn yhteenvetona voidaan todeta, että kohdeorganisaation nykyinen tapa käsitellä kaikkia hankintatarpeita samalla tavalla, ei ole resurssien käytön kannalta tehokas. Hankintatoimea voidaan merkittävästi tehostaa ohjaamalla resursseja portfolioanalyysissa tunnistettuihin organisaation ydintoiminnan kannalta merkityksellisiin hankintoihin. Lisäksi kategoriastrategioilla voidaan tukea nykyistä suunnitelmallisempaa markkinoiden, toimittajien ja sopimusten hallintaa. Jatkotoimenpiteenä organisaatiolle ehdotetaan kategorisoinnin ja portfolioanalyysimallin laajentamista myös muihin kuin tarvikehankintoihin. Myös toimittajien luokittelua vastaavantyyppisen mallin avulla on hyvä miettiä jatkossa.
Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen näkökulmana on proaktiivisen hankintaotteen käsite, jonka mukaan hankinta pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan toimittajamarkkinoiden muutoksiin ennakolta sekä ohjaamaan niitä haluttuun suuntaan. Työn teoriaosuus pohjautuu hankintatoimea, strategiaa sekä hankintojen kategorisointia ja portfoliomalleja käsittelevään kotimaiseen sekä ulkomaiseen kirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja aineiston keruussa hyödynnettiin sekä tilastollisia että laadullisia menetelmiä. Kvantitatiivista aineistoa kerättiin organisaation materiaalinhallintajärjestelmästä ja kvalitatiivista haastatteluilla sekä benchmarkkauksella.
Työn tuloksena luotiin tarvikehankintojen nykytilan ja hankintatoimen teorian pohjalta ehdotus hankintojen kategorisoinnista sekä kategoriakohtaisista toimenpidesuunnitelmista, joita voidaan jatkossa laajentaa myös muihin, tämän työn ulkopuolelle rajattaviin hankintoihin. Portfolioanalyysin avulla tunnistettiin eri kategorioiden tärkeys ja kategoriastrategioilla linjattiin yhtenäiset toimintaperiaatteet ja – tavat liiketoimintalogiikaltaan samantyyppisille hankintaryhmille. Työn yhteenvetona voidaan todeta, että kohdeorganisaation nykyinen tapa käsitellä kaikkia hankintatarpeita samalla tavalla, ei ole resurssien käytön kannalta tehokas. Hankintatoimea voidaan merkittävästi tehostaa ohjaamalla resursseja portfolioanalyysissa tunnistettuihin organisaation ydintoiminnan kannalta merkityksellisiin hankintoihin. Lisäksi kategoriastrategioilla voidaan tukea nykyistä suunnitelmallisempaa markkinoiden, toimittajien ja sopimusten hallintaa. Jatkotoimenpiteenä organisaatiolle ehdotetaan kategorisoinnin ja portfolioanalyysimallin laajentamista myös muihin kuin tarvikehankintoihin. Myös toimittajien luokittelua vastaavantyyppisen mallin avulla on hyvä miettiä jatkossa.