Objektin vaiheittainen kokoaminen ja työturvallisuus virtuaalitodellisuudessa
Mikko, Tossavainen (2020)
Mikko, Tossavainen
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa sovellus virtuaalitodellisuudessa, jossa käyttäjää ohjataan kokoamaan objekti vaiheittain, sekä opettaa työturvallisuutta sovelluksen ympäristössä käyttäjälle. Työn aihe ja tavoitteet tulivat Savonia-ammattikorkeakoulun koordinoima Digiteknologian TKI-ympäristö (DigiCenterNS) -hankkeesta.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin erilaisia virtuaalitodellisuuden ohjelmistokehityspaketteja ja niiden hyötyjä sekä haittoja. Pakettien tiedonhaku tapahtui lähinnä internet-lähteistä sekä osaa paketeista testattiin oculus-rift vr-laitteella. Kehitysosuudessa muokattiin Unityn kaupasta löydettyjä 3D-assetteja sovellukseen sopivaksi. Kehiteltiin ohjastettu vaiheittainen objektin kokoaminen, sekä työturvallisuuden ohjeistusta virtuaalisessa työympäristössä. Kehityksessä otettiin myös huomioon käyttäjäystävällisyys sekä virtuaalitodellisuuden ensikäyttäjät.
Työn tuloksena toteutettiin VR-sovellus Unityn pelimoottorilla, mikä hyödyntää Valven SteamVR (OpenVR) ohjelmis-tokehityspakettia. Sovelluksessa käyttäjää ohjataan kokoamaan 3D-objekti vaiheittain, sekä ohjataan käyttäjää noudattamaan työturvallisuutta virtuaalitodellisuusympäristössä antamalla ilmoituksia käyttäjälle.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin erilaisia virtuaalitodellisuuden ohjelmistokehityspaketteja ja niiden hyötyjä sekä haittoja. Pakettien tiedonhaku tapahtui lähinnä internet-lähteistä sekä osaa paketeista testattiin oculus-rift vr-laitteella. Kehitysosuudessa muokattiin Unityn kaupasta löydettyjä 3D-assetteja sovellukseen sopivaksi. Kehiteltiin ohjastettu vaiheittainen objektin kokoaminen, sekä työturvallisuuden ohjeistusta virtuaalisessa työympäristössä. Kehityksessä otettiin myös huomioon käyttäjäystävällisyys sekä virtuaalitodellisuuden ensikäyttäjät.
Työn tuloksena toteutettiin VR-sovellus Unityn pelimoottorilla, mikä hyödyntää Valven SteamVR (OpenVR) ohjelmis-tokehityspakettia. Sovelluksessa käyttäjää ohjataan kokoamaan 3D-objekti vaiheittain, sekä ohjataan käyttäjää noudattamaan työturvallisuutta virtuaalitodellisuusympäristössä antamalla ilmoituksia käyttäjälle.