Työhyvinvoinnin merkitys maarakennustyössä
Niemelä, Hanna (2020)
Niemelä, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä työhyvinvoinnin toimintatapoja kohdeyrityksellä on, jotka toimivat tällä hetkellä tai mitä asioita pitäisi lähteä kehittämään. Tällä hetkellä yrityksellä ei ole voimassa olevaa suunnitelmaa työhyvinvoinnille. Työhyvinvointi koetaan jo lähes kaikissa yrityksissä tärkeäksi osaksi osaa menestystä. Paremmalla työhyvinvoinnilla saadaan pienennettyä sairaspoissaolojen määrää, lisättyä työmotivaatioita, ja pienennettyä työntekijöiden vaihtuvuutta. Ja nämä seikat ovat suoraan yhteydessä yrityksen taloudelliseen menestykseen. Lisäksi työhyvinvointi vaikuttaa positiivisesti yrityksen maineeseen ja kilpailuetuun.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Käytettävänä tutkimusmenetelmänä on toimeksiantajan ja työntekijöiden haastattelut sekä havainnointi yrityksessä. Haastatteluiden avulla pyritään löytämään yrityksen ongelmakohdat ja toimivat menetelmät. Tietoperustana käytetään työhyvinvoinnista saatavilla olevaa kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työkykyä, työturvallisuutta, työn imua, stressiä, työstä palautumista, johtamista ja työhyvinvoinnin talousvaikutuksia. Nämä teemat ovat valikoituneet havaintojen pohjalta, jotka ovat syntyneet työskennellessäni kohdeyrityksessä.
Työn lopussa annetaan toimeksiantajalle työhyvinvoinnin kehittämiseksi kehittämisehdotuksia, jotka on laadittu haastatteluissa ilmi tulleista asioista. Kehitysehdotuksena on tiedonkulun parantaminen, uusia käytäntöjä johtamiseen ja työkuormituksen hallinta. Jatkotutkimuksena toimeksiantajalle olisi hyödyksi tutkia viestinnän keinoja ja apuvälineitä tehokkaaseen viestimiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Käytettävänä tutkimusmenetelmänä on toimeksiantajan ja työntekijöiden haastattelut sekä havainnointi yrityksessä. Haastatteluiden avulla pyritään löytämään yrityksen ongelmakohdat ja toimivat menetelmät. Tietoperustana käytetään työhyvinvoinnista saatavilla olevaa kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työkykyä, työturvallisuutta, työn imua, stressiä, työstä palautumista, johtamista ja työhyvinvoinnin talousvaikutuksia. Nämä teemat ovat valikoituneet havaintojen pohjalta, jotka ovat syntyneet työskennellessäni kohdeyrityksessä.
Työn lopussa annetaan toimeksiantajalle työhyvinvoinnin kehittämiseksi kehittämisehdotuksia, jotka on laadittu haastatteluissa ilmi tulleista asioista. Kehitysehdotuksena on tiedonkulun parantaminen, uusia käytäntöjä johtamiseen ja työkuormituksen hallinta. Jatkotutkimuksena toimeksiantajalle olisi hyödyksi tutkia viestinnän keinoja ja apuvälineitä tehokkaaseen viestimiseen.