Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nähdä toisin taiteen ja kulttuurin keinoin: Taidekoulutuksien mahdollisuudet ja merkitykset varhaiskasvattajien työssä

Timonen, Virpi (2020)

 
Avaa tiedosto
Timonen_Virpi.pdf (1.994Mt)
Lataukset: 


Timonen, Virpi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614201
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, minkälaisia käsityksiä varhaiskasvatushenkilökunnalla on taide- ja kulttuurikasvatuksesta ja miten taidekasvatus näyttäytyy heidän omissa yksiköissään. Lisäksi työssä selviteltiin miten varhaiskasvatuksessa työskentelevien kasvattajien ja muun henkilökunnan luovuutta, ajattelutapaa, ja näkökulmia taiteesta ja kulttuurista voisi laajentaa ja, miten tämä henkilökunnan luovuuden lisääntyminen voisi näkyä varhaiskasvatuksen arjessa edistämässä hyvinvointia, jaksamista ja lisäämässä innostusta. Tämä työ käsitteli näitä mahdollisuuksia, Nähdä toisin taiteen keinoin, varhaiskasvatus muutoksen keskellä -koulutuksista ja -taidevierailuista, saatujen palautteiden avulla. Tekstissä koulutuksista ja taidevierailuista saadut palautteet käyvät keskustelua teoreettisen tiedon kanssa. Nähdä toisin taiteen keinoin -koulutuksia ja -taidevierailuja pidettiin yhteensä 20 kertaa, osallistuneita oli kaikkiaan 440 henkilöä, joista 127 antoi palautetta eli 29 %. Nähdä toisin taiteen keinoin -koulutukset ovat osa Taiturin taidetoimintaa ja ne ovat osa Seinäjoen kaupungin kulttuuripalveluiden kulttuurikasvatussuunnitelmaa, jota toteutetaan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa 0-6-vuotiaille lapsille. Taiturin taidetoiminta on taiteen ja kulttuurin näkyväksi tekemistä.

Tämä opinnäytetyö on soveltava toimintatutkimus. Työn keskeisiin käsitteisiin kuuluvat hermeneutiikka, reflektiivisyys ja tutkiva opettajuus. Näiden lähestymistapojen ja käsiteiden avulla työssä pyritään kohti reflektiivistä ja syklimäistä ymmärtämistä. Työssä toimintaa tutkitaan sisältäpäin, yhteisöllisesti. Toiminnan esille tuloa ja mahdollisia muutoksia voidaan tuoda näkyville ja näin saada aikaan uutta tietoa ja muutoksia. Aineiston käsittelymenetelminä on käytetty pääsääntöisesti teemoittelua ja sisältöanalyysin menetelmiä.

Työ on uutta tietoa tuottava, koska Taiturin taidetoimintaa ei ole aikaisemmin tässä laajuudessa käsitelty varhaiskasvatushenkilökunnan kokemuksien kautta. Työssä pääsivät varhaiskasvatushenkilökunnan ajatukset ja mielipiteet kuuluviin. Käsitellyiksi tulivat Taiturin taidetoiminta ja Nähdä toisin -koulutukset, taiteen ja kulttuurin merkityksellisyys lisäksi varhaiskasvatuksessa esiintyvät kiire, vuorovaikutus, läsnäolo ja osallisuus saivat oman huomionsa. Opinnäytetyöprosessi ja Nähdä toisin -koulutuksista saadut palautteet johtivat tarkastelemaan Taiturin pedagogiikkaa uudestaan. Syntyi ajatus näkemisen pedagogiikasta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste