Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen pk-yrityksessä : Case RTJ-Rakennus Oy
Tolonen, Miikka; Klemetti, Teresa (2020)
Tolonen, Miikka
Klemetti, Teresa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614133
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on edistää työn toimeksiantajayritys RTJ-Rakennus Oy:n digitaalista markkinointia kehitysideoiden avulla. Toimeksiantaja on nuori, vuoden 2019 keväällä perustettu pieni kainuulainen rakennusalan yritys. 2020-luvulle tultaessa lähes jokainen ihminen käyttää internettiä, ja yrityksille onkin elintärkeää kohdistaa markkinointiaan sinne, missä potentiaaliset asiakkaat ovat. Digitaalisen markkinoinnin kehitys on mahdollistanut yrityksille toteuttaa markkinointiaan aiempaa tavoiteorientoituneemmin, tehokkaammin ja edullisemmin, ja pysyäkseen kilpailukykyisinä on yritysten suunnattava aiempaa enemmän markkinointiresurssejaan digitaalisiin kanaviin.
Työssä selvitetään laaja-alaisesti, mitä digitaalinen markkinointi käsitteenä tarkoittaa, mitä hyötyjä ja riskejä siihen kuuluu yritysten näkökulmasta sekä mitä tarkoittaa digitaalinen brändi. Lisäksi työssä tutustutaan eri digitaalisen markkinoinnin kanaviin. Kehittämistyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle selkeitä kehitysideoita siitä, miten yrityksen digitaalista markkinointia voitaisiin parantaa. Digitaalisen markkinoinnin edistämisellä tavoiteltiin erityisesti yrityksen näkyvyyden ja tunnettuuden kasvua sekä digitaalisista kanavista tulevien yhteydenottojen lisääntymistä, mikä puolestaan välillisesti toisi yritykselle lisää asiakkaita ja kasvattaisi myyntiä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, sillä se oli työn kehittävän luonteen vuoksi ideaalein. Tapaustutkimusta varten keräsimme ja analysoimme empiiristä aineistoa laadullisin menetelmin. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla saimme toimeksiantajayritykseltä paljon kehittämistyön kannalta relevanttia informaatiota yrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytilasta kuin myös yleisesti yrityksestä. Yrityksen lähtötilanteen kartoittamista syvensi myös toteuttamamme SWOT-analyysi toimeksiantajayrityksestä. Kahden edellä mainitun tutkimusmenetelmän lisäksi tutkimme toimialan kilpailijoiden digitaalista markkinointia benchmarking-menetelmän avulla, sekä havainnoimme toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytilaa selvittääksemme sen kehityskohdat. Havainnoinnin kohteena olivat RTJ-Rakennus Oy:n jo käyttämät digitaalisen markkinoinnin kanavat – verkkosivut sekä sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram.
Työssä esitettävät kehitysideat kuin myös teoriapohja tarjoavat RTJ-Rakennus Oy:lle hyödyllistä tietoa digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista, joilla yritys voi kehittää digimarkkinointiaan. Kehitysideoissa on huomioitu haastattelusta ilmi käyneet yrityksen omat toiveet ja näkemykset digimarkkinoinnin kehityksen suunnasta kuin myös yrityksen rajalliset markkinointiresurssit.
Työssä selvitetään laaja-alaisesti, mitä digitaalinen markkinointi käsitteenä tarkoittaa, mitä hyötyjä ja riskejä siihen kuuluu yritysten näkökulmasta sekä mitä tarkoittaa digitaalinen brändi. Lisäksi työssä tutustutaan eri digitaalisen markkinoinnin kanaviin. Kehittämistyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle selkeitä kehitysideoita siitä, miten yrityksen digitaalista markkinointia voitaisiin parantaa. Digitaalisen markkinoinnin edistämisellä tavoiteltiin erityisesti yrityksen näkyvyyden ja tunnettuuden kasvua sekä digitaalisista kanavista tulevien yhteydenottojen lisääntymistä, mikä puolestaan välillisesti toisi yritykselle lisää asiakkaita ja kasvattaisi myyntiä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, sillä se oli työn kehittävän luonteen vuoksi ideaalein. Tapaustutkimusta varten keräsimme ja analysoimme empiiristä aineistoa laadullisin menetelmin. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla saimme toimeksiantajayritykseltä paljon kehittämistyön kannalta relevanttia informaatiota yrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytilasta kuin myös yleisesti yrityksestä. Yrityksen lähtötilanteen kartoittamista syvensi myös toteuttamamme SWOT-analyysi toimeksiantajayrityksestä. Kahden edellä mainitun tutkimusmenetelmän lisäksi tutkimme toimialan kilpailijoiden digitaalista markkinointia benchmarking-menetelmän avulla, sekä havainnoimme toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytilaa selvittääksemme sen kehityskohdat. Havainnoinnin kohteena olivat RTJ-Rakennus Oy:n jo käyttämät digitaalisen markkinoinnin kanavat – verkkosivut sekä sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram.
Työssä esitettävät kehitysideat kuin myös teoriapohja tarjoavat RTJ-Rakennus Oy:lle hyödyllistä tietoa digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista, joilla yritys voi kehittää digimarkkinointiaan. Kehitysideoissa on huomioitu haastattelusta ilmi käyneet yrityksen omat toiveet ja näkemykset digimarkkinoinnin kehityksen suunnasta kuin myös yrityksen rajalliset markkinointiresurssit.