Tukiprosessi uuden asiakkaan palkanlaskennan käyttöönottoon
Rundgren, Assi (2020)
Rundgren, Assi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää olemassa olevaa tukiprosessia Mepco palkanlaskennan käyttöönottoprojektien toteuttamiseen toimeksiantajayrityksessä. Kehitystyön tavoitteena oli saada tukiprosessista toimivampi ja käyttäjäystävällisempi versio, joka tukee työskentelyä ja mahdollistaa prosessin etenemisen seuraamisen ja dokumentoinnin. Mepco palkkapalvelun kysyntä on lähtenyt toimeksiantajayrityksessä vahvasti kasvuun, mikä on nostanut esiin tarpeen tehostaa ja helpottaa käyttöönottotiimin työskentelyä. Yrityksen tahtotila on toimia tehokkaasti hyvällä laadulla ja siksi tukiprosessin kehitys koettiin tarpeelliseksi. Kehittämistyö rajattiin koskemaan vain Mepcojärjestelmään tehtävää palkanlaskennan käyttöönottoa ja kehittämisessä oli tarkoitus huomioida käyttöönottotiimin toiveet tukiprosessin sisällölle ja ominaisuuksille.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja laadukkaan tiedon saamiseksi tutkimuksessa hyödynnettiin useampia eri tiedonkeruun menetelmiä. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin tutkijan omaa työkokemusta ja tutkimuksen aikaista havainnointia, toimeksiantajayrityksen käytössä olevia valmiita ohjedokumentteja sekä käyttöönottotiimille suunnattuja haastatteluja. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat muodostuvat prosessiajattelusta, prosessin kehittämisestä sekä järjestelmän käyttöönottoprojektin suunnittelusta ja sen tärkeydestä. Teoriaosuus tukeutuu useisiin eri lähteisiin näitä aiheita käsitellen. Merkittävänä teoreettisena tietopohjana tutkimusaineiston keräämisessä on hyödynnetty Mepco- palkkajärjestelmän toimintaa ja määrityksiä koskevaa valmista ohjedokumenttia. Tutkimustuloksilla saavutettiin tietoa tukiprosessin kehittämisen tueksi. Sisällön kehitystä varten onnistuttiin saamaan tietoa olennaisista käyttöönottoon kuuluvista osaprosesseista ja niiden tehtävätasoista. Tärkeiksi tukiprosessin ominaisuuksiksi nousivat tehtävätasojen tarkkuus ja työn seurannan
mahdollisuus. Merkittäviksi kehityskohteiksi olemassa olevalle tukiprosessille tutkimus
osoitti sisällön siistimisen ja rakenteen parantamisen. Tutkimustuloksista tehtyjen johtopäätöksien avulla pystyttiin luomaan uudistettu versio tukiprosessista sekä esittämään jatkokehitysideoita toimeksiantajalle. Tukiprosessin käytettävyyden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi kehityskohteina nostettiin esiin tukiprosessin jatkuva kehittäminen ja sisällön virtaviivaistaminen. Myös Excel-muotoisen tukiprosessin kehittäminen eri muotoon tai ohjelmaan esitettiin yhtenä jatkokehitysideana.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja laadukkaan tiedon saamiseksi tutkimuksessa hyödynnettiin useampia eri tiedonkeruun menetelmiä. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin tutkijan omaa työkokemusta ja tutkimuksen aikaista havainnointia, toimeksiantajayrityksen käytössä olevia valmiita ohjedokumentteja sekä käyttöönottotiimille suunnattuja haastatteluja. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat muodostuvat prosessiajattelusta, prosessin kehittämisestä sekä järjestelmän käyttöönottoprojektin suunnittelusta ja sen tärkeydestä. Teoriaosuus tukeutuu useisiin eri lähteisiin näitä aiheita käsitellen. Merkittävänä teoreettisena tietopohjana tutkimusaineiston keräämisessä on hyödynnetty Mepco- palkkajärjestelmän toimintaa ja määrityksiä koskevaa valmista ohjedokumenttia. Tutkimustuloksilla saavutettiin tietoa tukiprosessin kehittämisen tueksi. Sisällön kehitystä varten onnistuttiin saamaan tietoa olennaisista käyttöönottoon kuuluvista osaprosesseista ja niiden tehtävätasoista. Tärkeiksi tukiprosessin ominaisuuksiksi nousivat tehtävätasojen tarkkuus ja työn seurannan
mahdollisuus. Merkittäviksi kehityskohteiksi olemassa olevalle tukiprosessille tutkimus
osoitti sisällön siistimisen ja rakenteen parantamisen. Tutkimustuloksista tehtyjen johtopäätöksien avulla pystyttiin luomaan uudistettu versio tukiprosessista sekä esittämään jatkokehitysideoita toimeksiantajalle. Tukiprosessin käytettävyyden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi kehityskohteina nostettiin esiin tukiprosessin jatkuva kehittäminen ja sisällön virtaviivaistaminen. Myös Excel-muotoisen tukiprosessin kehittäminen eri muotoon tai ohjelmaan esitettiin yhtenä jatkokehitysideana.