Automaatio-osakokoonpanon määrittely ja vaatimukset uudelle tuotteelle
Järviö, Kari (2020)
Järviö, Kari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714481
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on tutkia menetelmiä, joilla ison dieselmoottorin automaatioosakokoonpano pystytään kokoonpanemaan ja testataamaan täydellisesti ennen paikoilleen asennusta. Työ tehdään Wärtsilä Finland Oy:lle DCV:n toimipisteessä ja kohdistuu uuteen tuotteeseen.
Uuden tuotteen automaatio-osakokoonpanoon etsitään oikeita määrittelyjä, vaatimuksia ja tuotesuunnittelulle suunnitteluohjeita. Oikeilla määrityksillä, vaatimuksilla ja ohjeilla tähdätään erityisesti kustannustehokkuuteen ja kokoonpanon läpimenoaikaan. Työ kohdistuu havaittuihin ongelmakohtiin. Huomioitavia asioita ovat myös työkalusuunnittelu, työergonomia ja työturvallisuus. Käytettäviä työkaluja ovat SAP, PDM, Teamcenter, MES, M-Files, Microsoft Teams, Skype ja oma kokemus.
Tutkimuksissa selvisi, että aikaisemmissa automaatiooon liittyvissä suunnitteluissa ei ole riittävästi otettu huomioon osakokoonpanoja. Tästä johtuen osakokoonpanoja ei pystytä hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla. Osakokoonpanon täydellisyys ja kaapelireittien merkitys oli keskeisessä roolissa tutkimusta tehdessä.
Uuden tuotteen automaatio-osakokoonpanoon etsitään oikeita määrittelyjä, vaatimuksia ja tuotesuunnittelulle suunnitteluohjeita. Oikeilla määrityksillä, vaatimuksilla ja ohjeilla tähdätään erityisesti kustannustehokkuuteen ja kokoonpanon läpimenoaikaan. Työ kohdistuu havaittuihin ongelmakohtiin. Huomioitavia asioita ovat myös työkalusuunnittelu, työergonomia ja työturvallisuus. Käytettäviä työkaluja ovat SAP, PDM, Teamcenter, MES, M-Files, Microsoft Teams, Skype ja oma kokemus.
Tutkimuksissa selvisi, että aikaisemmissa automaatiooon liittyvissä suunnitteluissa ei ole riittävästi otettu huomioon osakokoonpanoja. Tästä johtuen osakokoonpanoja ei pystytä hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla. Osakokoonpanon täydellisyys ja kaapelireittien merkitys oli keskeisessä roolissa tutkimusta tehdessä.