Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Retkeilyä harrastavien ostopäätösprosessi varustehankinnoissa

Niemelä, Joni (2020)

 
Avaa tiedosto
Niemela_Joni.pdf (1.847Mt)
Lataukset: 


Niemelä, Joni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714586
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä aktiiviset retkeilyharrastajat ostavat varusteensa, mitkä tekijät hankintaan vaikuttavat sekä mistä varusteita nykyisin ostetaan. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa retkeilyvarusteiden valmistajille ja jälleenmyyjille ja auttavat näitä kohdistamaan paremmin tarjontaansa kyseiselle asiakassegmentille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta: matkailusta, kuluttajakäyttäytymisestä sekä vähittäistavarakaupan muutoksesta. Ensimmäisessä osuudessa käydään läpi matkailijatyypit, matkailun muodot, luonto- ja luontoperäinen matkailu sekä sen osa-alueesta retkeilystä ja vaeltamisesta. Seuraavassa osassa tarkastellaan kuluttajakäyttäytymistä ja erityisesti kuluttajan päätöksentekoprosessia. Viimeisessä teoriaosuudessa käsitellään vähittäistavarakauppaa ja asiakaspalvelua. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus, joka suoritettiin kyselylomakkeen avulla ja vastaajiksi valittiin Facebook-palvelussa toimivan retkeilyaktiivien ryhmä.
Tutkimuksesta selvisi, että edelleen suurin osa retkeilyvarusteista ostetaan fyysisistä liiketiloista, mutta verkko-ostaminen kasvattaa selkeästi suosiotaan. Vastaajien ostopäätöstä ohjaavat eniten tuotteen saamat arvostelut sekä hinta. Hinnan tärkeydestä huolimatta suurin osa vastaajista ovat kuitenkin valmiita maksamaan ylimääräistä tukeakseen suomalaista yrittäjyyttä varmistaakseen valmistuksen vastuullisuuden sekä saadakseen jatkossakin laadukasta asiakaspalvelua.
 
The purpose of this study is to find out where active hiking enthusiasts buy their equipment, what factors influence the purchase, and where the equipment is purchased today. The results of the study provide valuable information to camping equipment manufacturers and retailers and help them to better target their supplies to that customer segment.
The theoretical framework of the study consists of three parts: tourism, consumer behavior and the change in the retail trade. The first section covers the different types of tourists, forms of tourism, nature tourism and nature based tourism, and hiking and trekking. The next section examines consumer behavior and, in particular, the consumer decisionmaking process. The last theoretical part deals with retail trade and customer service. The research method of the thesis is quantitative, which was carried out with a questionnaire. The target group chosen for this survey were members of a hiking active group on Facebook social media platform.
The study found that the majority of camping equipment is still purchased from physical business premises, but online shopping is clearly gaining popularity. Respondents' purchasing decisions are mostly guided by the reviews and price of the product. Despite the importance of price, however, most respondents are willing to pay extra to support Finnish entrepreneurship, to ensure responsible manufacturing and to continue to receive quality customer service.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste