Kolme positiivista visiota - Suomen vaateteollisuus vuonna 2035
Rapp, Veronika; Savolainen, Susanna (2020)
Rapp, Veronika
Savolainen, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli löytää muotoilun keinoin ratkaisuehdotuksia Suomen vaateteollisuuden tulevaisuudentilan kehittämiseksi. Työn aihe perustuu tekijöiden huolelle ja ymmärrykselle alan ongelmallisesta nykytilasta.
Työn tarkoituksena oli muotoilla kolme positiivista ja rinnakkain kulkevaa visiota Suomen vaateteollisuudesta vuodelle 2035 skenaariomenetelmää hyödyntäen. Jokaiselle visiolle oli päätetty oma näkökulmansa, jotka perustuvat vallalla oleviin megatrendeihin. Nämä megatrendit ovat teknologian kehitys ja digitalisaatio, kestävä kehitys ja vastuullisuus sekä kuluttajien kulttuuriset muutokset. Lisäksi kaikkiin visioihin vaikutti globaalius -megatrendi. Tekijät toteuttivat kolmivaiheisen skenaariotyöpajan visioiden muotoilemisen pohjalle. Laaja-alaisesti kerätty tietopohja vaateteollisuuden nykytilasta sekä megatrendeistä loivat pohjan työpajalle.
Työn taustalla toimi laadullinen tutkimusote ja itse prosessia ohjasi Frame Creationin 10 kultaista sääntöä. Tekijät sovelsivat muotoiluprosessin aikana kehystämisen yhdeksänportaista mallia.
Mielekkyyden rooli opinnäytetyössä oli merkittävä työn tekijöille. Työn prosessi oli alusta saakka mielekkyyden luomista ja merkityksen hakemista.
Tekijät analysoivat työn tekemistä, tuloksia ja koko opinnäytetyöprosessia loppupohdinnoissa. Tekijät pohtivat myös omaa muotoilijaidentiteettiään ja saavuttamaansa oppimiskokemusta sekä kehittymistä syventyneen ja avartuneen muotoiluajattelun kautta.
Lopputuloksena muotoutui kolmesta visiosta iteratiivisen muotoilun prosessin kautta visiolehtinen. Lehtinen sisältää kolme visiota yhteiskunnan tilaa kuvaavan yleisvision vuodesta 2035, alku- ja loppusanat, tekijäesittelyt sekä storyboard -menetelmää hyödyntäen tehdyt visuaaliset tiivistelmät visioista. Visiolehtinen toimii tekijöiden työnäytteenä. Tekijät toivovat työn innoittavan ja herättävän toimimaan alan paremman huomisen puolesta.
Työn tarkoituksena oli muotoilla kolme positiivista ja rinnakkain kulkevaa visiota Suomen vaateteollisuudesta vuodelle 2035 skenaariomenetelmää hyödyntäen. Jokaiselle visiolle oli päätetty oma näkökulmansa, jotka perustuvat vallalla oleviin megatrendeihin. Nämä megatrendit ovat teknologian kehitys ja digitalisaatio, kestävä kehitys ja vastuullisuus sekä kuluttajien kulttuuriset muutokset. Lisäksi kaikkiin visioihin vaikutti globaalius -megatrendi. Tekijät toteuttivat kolmivaiheisen skenaariotyöpajan visioiden muotoilemisen pohjalle. Laaja-alaisesti kerätty tietopohja vaateteollisuuden nykytilasta sekä megatrendeistä loivat pohjan työpajalle.
Työn taustalla toimi laadullinen tutkimusote ja itse prosessia ohjasi Frame Creationin 10 kultaista sääntöä. Tekijät sovelsivat muotoiluprosessin aikana kehystämisen yhdeksänportaista mallia.
Mielekkyyden rooli opinnäytetyössä oli merkittävä työn tekijöille. Työn prosessi oli alusta saakka mielekkyyden luomista ja merkityksen hakemista.
Tekijät analysoivat työn tekemistä, tuloksia ja koko opinnäytetyöprosessia loppupohdinnoissa. Tekijät pohtivat myös omaa muotoilijaidentiteettiään ja saavuttamaansa oppimiskokemusta sekä kehittymistä syventyneen ja avartuneen muotoiluajattelun kautta.
Lopputuloksena muotoutui kolmesta visiosta iteratiivisen muotoilun prosessin kautta visiolehtinen. Lehtinen sisältää kolme visiota yhteiskunnan tilaa kuvaavan yleisvision vuodesta 2035, alku- ja loppusanat, tekijäesittelyt sekä storyboard -menetelmää hyödyntäen tehdyt visuaaliset tiivistelmät visioista. Visiolehtinen toimii tekijöiden työnäytteenä. Tekijät toivovat työn innoittavan ja herättävän toimimaan alan paremman huomisen puolesta.