Pienpanimon jakelun kehittäminen ja asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Immonen, Joni (2020)
Immonen, Joni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714473
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää pienpanimon jakelua sekä selvittää asiakkaiden mieltymyksiä siitä, miten he haluavat ostaa pienpanimotuotteita.
Työssä tarkastellaan kirjallisuuden ja sähköisten lähteiden pohjalta logistiikkaa ja tavarankuljettamista sekä perehdytään lyhyesti vähittäiskaupan käytäntöihin pientuottajan suhteen. Työssä analysoidaan myös pienpanimon jakelua ja palvelutasoa sekä Google Forms -alustalla tehtyjä kyselytutkimuksia pienpanimoille, olutravintoloille ja K-kauppiaille.
Työtä tehdessä selvisi, että vähittäiskauppojen käytännöistä pientuottajien suhteen on niukasti tai ei ollenkaan julkisesti saatavilla olevaa tietoa siitä, miten pientuottaja voi päästä osaksi heidän valikoimaansa. Kyselytutkimusten tuloksena sen sijaan selvisi, että ravintoloilla ja K-kauppiailla on erilaiset preferenssit heidän tilauskäytäntöjensä suhteen.
Tutkimuksen pohjalta panimolle luotiin kehitysehdotuksia erilaisista jakelukanavista, joiden käyttöä panimon tulee jatkaa tai selvittää niiden käyttöönottoa. Panimolle suositellaan työn pohjalta oman kuljettamisen jatkamista paikallisessa jakelussa ja logistiikka kumppanin käyttöä pidemmissä kuljetuksissa. Panimon tulee myös selvittää Keskon ja S-ryhmän pysyvään valikoimaan liittymistä sekä seurata alan trendejä ja asiakkaiden preferenssejä tilauskäytäntöjen suhteen.
Työssä tarkastellaan kirjallisuuden ja sähköisten lähteiden pohjalta logistiikkaa ja tavarankuljettamista sekä perehdytään lyhyesti vähittäiskaupan käytäntöihin pientuottajan suhteen. Työssä analysoidaan myös pienpanimon jakelua ja palvelutasoa sekä Google Forms -alustalla tehtyjä kyselytutkimuksia pienpanimoille, olutravintoloille ja K-kauppiaille.
Työtä tehdessä selvisi, että vähittäiskauppojen käytännöistä pientuottajien suhteen on niukasti tai ei ollenkaan julkisesti saatavilla olevaa tietoa siitä, miten pientuottaja voi päästä osaksi heidän valikoimaansa. Kyselytutkimusten tuloksena sen sijaan selvisi, että ravintoloilla ja K-kauppiailla on erilaiset preferenssit heidän tilauskäytäntöjensä suhteen.
Tutkimuksen pohjalta panimolle luotiin kehitysehdotuksia erilaisista jakelukanavista, joiden käyttöä panimon tulee jatkaa tai selvittää niiden käyttöönottoa. Panimolle suositellaan työn pohjalta oman kuljettamisen jatkamista paikallisessa jakelussa ja logistiikka kumppanin käyttöä pidemmissä kuljetuksissa. Panimon tulee myös selvittää Keskon ja S-ryhmän pysyvään valikoimaan liittymistä sekä seurata alan trendejä ja asiakkaiden preferenssejä tilauskäytäntöjen suhteen.