Markkinointisuunnitelma TUNTUA-konseptille
Koskinen, Monica; Puikkonen, Tuuli (2020)
Koskinen, Monica
Puikkonen, Tuuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814712
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa markkinointisuunnitelma TUNTUA-konseptille. Tavoitteena työssä oli kehittää yhdessä toimeksiantajan kanssa konseptin markkinointia ja tarjota työkaluja tavoitteen saavuttamiseen. Tätä varten markkinointisuunnitelman yhteyteen onkin toteutettu markkinoinninvuosikello, jonka avulla markkinointi pystytään suunnittelemaan toimeksiantajan omat aikataulut ja budjetti huomioiden.
Työssä tarkastellaan yksityiskohtaisesti teoriatietoa markkinointisuunnitelman tekemisestä ja sen eri vaiheista, sekä osa-alueista. Tätä kerättyä tietoa on hyödynnetty suoraan TUNTUA-konseptille tehdyn markkinointisuunnitelman pohjana. Tämän lisäksi suunnitelman tekemisessä on käytetty tutkimuksellisen kehittämistyön eri menetelmiä, pääasiassa kuitenkin haastattelua. Tämän ja muiden menetelmien avulla on saatu kerättyä tietoa toimeksiantajan tavoitteista ja tarpeista työn suhteen.
Opinnäytetyön tuloksena loimme TUNTUA-konseptille markkinointisunnitelman työkalun, joka dokumentointiin erilliselle pohjalle vuosikellon ja itse opinnäytetyön kanssa. Tämän työkalun avulla toimeksiantajamme pystyy tarkastelemaan markkinoinnin kehitystä ja luomaan itselleen suuntaviivoja sen suhteen.
Työssä tarkastellaan yksityiskohtaisesti teoriatietoa markkinointisuunnitelman tekemisestä ja sen eri vaiheista, sekä osa-alueista. Tätä kerättyä tietoa on hyödynnetty suoraan TUNTUA-konseptille tehdyn markkinointisuunnitelman pohjana. Tämän lisäksi suunnitelman tekemisessä on käytetty tutkimuksellisen kehittämistyön eri menetelmiä, pääasiassa kuitenkin haastattelua. Tämän ja muiden menetelmien avulla on saatu kerättyä tietoa toimeksiantajan tavoitteista ja tarpeista työn suhteen.
Opinnäytetyön tuloksena loimme TUNTUA-konseptille markkinointisunnitelman työkalun, joka dokumentointiin erilliselle pohjalle vuosikellon ja itse opinnäytetyön kanssa. Tämän työkalun avulla toimeksiantajamme pystyy tarkastelemaan markkinoinnin kehitystä ja luomaan itselleen suuntaviivoja sen suhteen.