Huollon vaikutus päästöihin ja kulutukseen
Holopainen, Mikael (2020)
Holopainen, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714580
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää ajoneuvon asianmukaisen huollon vaikutukset päästöihin sekä kulutukseen.
Testin kohteeksi valikoitui Volkswagen Golf -henkilöauto vuosimallia 2007. Auto oli varustettu 1,6-litraisella imusarjaruiskutteisella bensiinimoottorilla. Auto oli ennen testiä normaalissa ajokelpoisessa kunnossa ja katsastettu. Ajoneuvon mittarilukema oli hankintahetkellä, 29.9.2019, 187 321 km.
Kyseisen auto valittiin puutteellisen huoltohistorian perusteella sekä koska se vastaa iältään hyvin keskimääräistä suomalaista henkilöautoa. Huoltoja oli suoritettu käytännössä vain pakon vaatiessa; huoltokirjassa ei ollut merkintöjä laisinkaan. Autoa ei ollut käytetty merkkihuollossa eikä määräaikaishuoltoja ja varsinkaan tarkistuksia ollut, tehty huolto-ohjelman mukaisesti.
Työ aloitettiin mittaamalla vertailuarvot auton ollessa samassa kunnossa kuin hankintahetkellä. Kun vertailuarvot oli saatu, suoritettiin tarkastus, jossa selvitettiin puutteet huolloissa. Mittaukset uusittiin, kun auton huollot oli saatu huolto-ohjelman mukaiselle tasolle.
Huollon jälkeen yhdistetty kulutus laski 7,8 %, ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt puolestaan lähes 8 %. Suomalaisen autoilijan keskimääräisellä vuotuisella ajokilometrimäärällä tämä tarkoittaa vuodessa lähes 120 l säästettyä polttoainetta ja noin 260 kg pienempiä hiilidioksidipäästöjä.
Voidaan siis todeta, että auton huoltamisesta on konkreettista hyötyä myös sen ilmastoystävällisyyden parantamisessa.
Testin kohteeksi valikoitui Volkswagen Golf -henkilöauto vuosimallia 2007. Auto oli varustettu 1,6-litraisella imusarjaruiskutteisella bensiinimoottorilla. Auto oli ennen testiä normaalissa ajokelpoisessa kunnossa ja katsastettu. Ajoneuvon mittarilukema oli hankintahetkellä, 29.9.2019, 187 321 km.
Kyseisen auto valittiin puutteellisen huoltohistorian perusteella sekä koska se vastaa iältään hyvin keskimääräistä suomalaista henkilöautoa. Huoltoja oli suoritettu käytännössä vain pakon vaatiessa; huoltokirjassa ei ollut merkintöjä laisinkaan. Autoa ei ollut käytetty merkkihuollossa eikä määräaikaishuoltoja ja varsinkaan tarkistuksia ollut, tehty huolto-ohjelman mukaisesti.
Työ aloitettiin mittaamalla vertailuarvot auton ollessa samassa kunnossa kuin hankintahetkellä. Kun vertailuarvot oli saatu, suoritettiin tarkastus, jossa selvitettiin puutteet huolloissa. Mittaukset uusittiin, kun auton huollot oli saatu huolto-ohjelman mukaiselle tasolle.
Huollon jälkeen yhdistetty kulutus laski 7,8 %, ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt puolestaan lähes 8 %. Suomalaisen autoilijan keskimääräisellä vuotuisella ajokilometrimäärällä tämä tarkoittaa vuodessa lähes 120 l säästettyä polttoainetta ja noin 260 kg pienempiä hiilidioksidipäästöjä.
Voidaan siis todeta, että auton huoltamisesta on konkreettista hyötyä myös sen ilmastoystävällisyyden parantamisessa.