Omakotitalon rakennuslupaprosessi Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa
Ojala, Katri (2020)
Ojala, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää omakotitalon rakennuslupaprosessia Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Työ tehtiin Oulun rakennusvalvonnan toimeksiannosta ja on osa ICNB-projektia, jossa rakennusvalvonta oli mukana. Projektin yhtenä tavoitteena oli lisätä rakennusmääräysten eroavaisuuksien tuntemusta pohjoismaissa. Tässä työssä keskityttiin rakennuslupaprosessiin.
Tietoa rakennuslupaprosesseista kerättiin useista paikoista. Eri maiden rakennusviranomaisia lähestyttiin sähköpostitse sekä rakentajia ja kuluttajaa puhelimitse. Lisäksi tutustuttiin eri maiden rakennuslainsäädäntöön. Prosessien hahmottamisessa auttoivat sähköisesti löytyvät tiedot eri kuntien rakennusvalvontojen nettisivustoilta. Rakennuslupaprosessia lähestyttiin rakentamishankkeeseen ryhtyvän näkökulmasta. Työssä ei otettu huomioon poikkeus- tai ennakkolupaprosesseja.
Opinnäytetyössä saatiin selvitettyä Suomen, Ruotsin ja Norjan rakennuslupaprosessin vaiheet sekä tavat toimia prosessin eri vaiheissa. Rakennuslupaprosessi kuvattiin sekä sanallisesti että työn liitteissä esitettyjen kaavakkeiden avulla. Työssä ei menty käytännön yksityiskohtiin vaan keskityttiin kokonaisuu-teen.
Haasteena eri maiden prosessien vertailussa oli termistön vastaavuus. Selvitystä vaati esimerkiksi se, vastaako Suomen vastaava työnjohtaja samaa asiaa kuin Ruotsissa valvontavastaava. Työssä kävi ilmi, että vastaavilla nimikkeillä tehtäväkenttä voi olla erilainen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Opinnäytetyössä todettiin, että rakennuslupaprosessit ovat Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa vaiheiltaan samankaltaisia mutta toteutustapa vaihtelee maittain. Ruotsissa ja Norjassa rakentamisen katselmukset ovat riippumattomien ja sertifioitujen henkilöiden ja yritysten vastuulla, kun taas Suomessa katselmuksista vastaa kunnan rakennusvalvonta. The subject of the research was to find out the building permit process for a detached house in Finland, Sweden and Norway. The work was commissioned by the Oulu building supervision and is part of the ICNB project, in which the building supervision was involved in 2017-2019.
The information is collected by approaching the building authorities of different countries by e-mail and telephone and also by contacting builders and consumers and by getting acquainted with the building legislation of the different countries. The information found electronically on the websites of the building inspectorates of various municipalities helped to get a picture of the processes.
The research helps to find out the stages of the building permit process as well as ways to act at different stages of the process. The text section complements the attached forms, which describe the building permit process in the different countries. The work did not go into practical details of the different stages of the process but describes the overall picture and way. The purpose was to find out the stages of the building permit process of a detached house in the different countries and compare them with each other.
The building permit processes in Finland, Sweden and Norway are quite similar in stages, but the implementation method varies from country to country. In Sweden and Norway, construction inspections are the responsibility of independent and certified persons and companies, while in Finland the inspections are the responsibility of the municipal building inspectorate.
Tietoa rakennuslupaprosesseista kerättiin useista paikoista. Eri maiden rakennusviranomaisia lähestyttiin sähköpostitse sekä rakentajia ja kuluttajaa puhelimitse. Lisäksi tutustuttiin eri maiden rakennuslainsäädäntöön. Prosessien hahmottamisessa auttoivat sähköisesti löytyvät tiedot eri kuntien rakennusvalvontojen nettisivustoilta. Rakennuslupaprosessia lähestyttiin rakentamishankkeeseen ryhtyvän näkökulmasta. Työssä ei otettu huomioon poikkeus- tai ennakkolupaprosesseja.
Opinnäytetyössä saatiin selvitettyä Suomen, Ruotsin ja Norjan rakennuslupaprosessin vaiheet sekä tavat toimia prosessin eri vaiheissa. Rakennuslupaprosessi kuvattiin sekä sanallisesti että työn liitteissä esitettyjen kaavakkeiden avulla. Työssä ei menty käytännön yksityiskohtiin vaan keskityttiin kokonaisuu-teen.
Haasteena eri maiden prosessien vertailussa oli termistön vastaavuus. Selvitystä vaati esimerkiksi se, vastaako Suomen vastaava työnjohtaja samaa asiaa kuin Ruotsissa valvontavastaava. Työssä kävi ilmi, että vastaavilla nimikkeillä tehtäväkenttä voi olla erilainen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Opinnäytetyössä todettiin, että rakennuslupaprosessit ovat Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa vaiheiltaan samankaltaisia mutta toteutustapa vaihtelee maittain. Ruotsissa ja Norjassa rakentamisen katselmukset ovat riippumattomien ja sertifioitujen henkilöiden ja yritysten vastuulla, kun taas Suomessa katselmuksista vastaa kunnan rakennusvalvonta.
The information is collected by approaching the building authorities of different countries by e-mail and telephone and also by contacting builders and consumers and by getting acquainted with the building legislation of the different countries. The information found electronically on the websites of the building inspectorates of various municipalities helped to get a picture of the processes.
The research helps to find out the stages of the building permit process as well as ways to act at different stages of the process. The text section complements the attached forms, which describe the building permit process in the different countries. The work did not go into practical details of the different stages of the process but describes the overall picture and way. The purpose was to find out the stages of the building permit process of a detached house in the different countries and compare them with each other.
The building permit processes in Finland, Sweden and Norway are quite similar in stages, but the implementation method varies from country to country. In Sweden and Norway, construction inspections are the responsibility of independent and certified persons and companies, while in Finland the inspections are the responsibility of the municipal building inspectorate.