Avainasiakkuuksien hallinnan kehittäminen
Valli, Ville (2020)
Valli, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814862
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ratkaista Wavin Finland Oy:n avainasiakkuuksien hallintaan liittyviä ongelmia. Kohdeyritys on osa monikansallista yritysyhteisöä, jonka valmistusportfoliosta löytyy monia erilaisia tuotteita. Lähes kaikki tuotteet valmistetaan muovista ja ne liittyvät vedenkäsittelyyn. Kohdeyrityksessä oli tarve käydä läpi myynnin eri prosesseja ja keskittyä kehittämään avainasiakkaiden hallintaa.
Työn aikana selvennettiin asiakkuuden merkitystä yrityksen taloudellisen menestyksen osatekijänä sekä käytiin läpi asiakkuuden elinkaaren eri vaiheet. Työn aikana tunnistettiin organisaation kipukohtia ja niistä johtuvia ongelmatilanteita myynnin näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kohdeyritykselle prosessikaavio sekä prosessikuvaus avainasiakkuuksien hallinnasta. Prosessikuvauksessa määriteltiin myös mitattavat mittarit, jotta kehityksen seuranta olisi helppoa. Prosessikaavion ja kuvauksen tavoitteena on olla avuksi myynnin parissa työskenteleville työntekijöille heidän päivittäisessä työssään. Tällä pyritään myös lisäämään läpinäkyvyyttä sekä selkeyttämään eri myynnin toimintojen toimintaa yrityksen johdolle.
Työn aikana selvennettiin asiakkuuden merkitystä yrityksen taloudellisen menestyksen osatekijänä sekä käytiin läpi asiakkuuden elinkaaren eri vaiheet. Työn aikana tunnistettiin organisaation kipukohtia ja niistä johtuvia ongelmatilanteita myynnin näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kohdeyritykselle prosessikaavio sekä prosessikuvaus avainasiakkuuksien hallinnasta. Prosessikuvauksessa määriteltiin myös mitattavat mittarit, jotta kehityksen seuranta olisi helppoa. Prosessikaavion ja kuvauksen tavoitteena on olla avuksi myynnin parissa työskenteleville työntekijöille heidän päivittäisessä työssään. Tällä pyritään myös lisäämään läpinäkyvyyttä sekä selkeyttämään eri myynnin toimintojen toimintaa yrityksen johdolle.