Kun aika ei kultaa muistoja: Keski-ikäisten kokemuksia musiikki- ja instrumenttiopiskelusta 1960–1980-luvuilla
Mäkelä, Anna-Kaisa; Suominen, Noora (2020)
Mäkelä, Anna-Kaisa
Suominen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814965
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia keski-ikäisillä on musiikki- ja instrumenttiopiskelusta 1960–1980-luvuilta sekä miten nämä aiemmat kokemukset voivat vaikuttaa myöhempään musiikkiharrastukseen tai harrastuksen aloittamiseen. Työssä selvitetään myös, tulisiko musiikkipedagogien huomioida aikuisopiskelijoiden aiempia kokemuksia työskentelyssään. Lisäksi työssä tutkitaan musiikki- ja instrumenttiopetuksessa tapahtunutta muutosta kyseisiltä vuosikymmeniltä tähän päivään.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen toteuttamismenetelmiksi valikoituivat kirjallisuuskatsaus sekä kyselytutkimus. Nämä tutkimusmenetelmät valittiin siksi, että työn tarkoituksena on tutkia keski-ikäisten henkilökohtaisia kokemuksia 1960–1980-lukujen musiikki- ja instrumenttiopetuksesta ja verrata niitä kyseisen aikakauden opetussuunnitelmiin sekä nykyisiin taiteen perusopetuksen musiikin opetussuunnitelmien perusteisiin. Tutkimuksen aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia sekä kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia.
Tutkimustuloksina voidaan todeta, että keski-ikäisten aiemmilla kokemuksilla musiikki- ja instrumenttiopiskelusta voi olla suuri vaikutus myöhempään musiikin harrastuneisuuteen tai intoon aloittaa musiikkiharrastus. Näin ollen musiikkipedagogin tulisi ehdottomasti olla kiinnostunut näistä kokemuksista ja ottaa ne huomioon opetustilanteissa. Parhaimmillaan tämä edesauttaa oppimista ja rakentaa oppilaalle myönteistä kuvaa opiskelusta ja tästä itsestään. Tämän lisäksi myös musiikki- ja instrumenttiopetus kokonaisuudessaan on muuttunut positiivisempaan suuntaan tultaessa 1960–1980 -luvuilta tähän päivään ja opetuksen rakenteet ovat selkiytyneet.
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voivat hyödyntää erityisesti ne musiikkipedagogit ja musiikkipedagogiopiskelijat, jotka toimivat keski-ikäisten oppilaiden kanssa. Toki opinnäytetyön tulokset ovat hyödyllisiä kaikille musiikkipedagogeille, sillä aikakausien suurten muutosten olisi hyvä olla kaikkien musiikkipedagogien tiedossa. Tämän tiedon avulla voimme paremmin ymmärtää oman alamme kehitystä ja sen mahdollisia vaikutuksia oppilaisiin.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen toteuttamismenetelmiksi valikoituivat kirjallisuuskatsaus sekä kyselytutkimus. Nämä tutkimusmenetelmät valittiin siksi, että työn tarkoituksena on tutkia keski-ikäisten henkilökohtaisia kokemuksia 1960–1980-lukujen musiikki- ja instrumenttiopetuksesta ja verrata niitä kyseisen aikakauden opetussuunnitelmiin sekä nykyisiin taiteen perusopetuksen musiikin opetussuunnitelmien perusteisiin. Tutkimuksen aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia sekä kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia.
Tutkimustuloksina voidaan todeta, että keski-ikäisten aiemmilla kokemuksilla musiikki- ja instrumenttiopiskelusta voi olla suuri vaikutus myöhempään musiikin harrastuneisuuteen tai intoon aloittaa musiikkiharrastus. Näin ollen musiikkipedagogin tulisi ehdottomasti olla kiinnostunut näistä kokemuksista ja ottaa ne huomioon opetustilanteissa. Parhaimmillaan tämä edesauttaa oppimista ja rakentaa oppilaalle myönteistä kuvaa opiskelusta ja tästä itsestään. Tämän lisäksi myös musiikki- ja instrumenttiopetus kokonaisuudessaan on muuttunut positiivisempaan suuntaan tultaessa 1960–1980 -luvuilta tähän päivään ja opetuksen rakenteet ovat selkiytyneet.
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voivat hyödyntää erityisesti ne musiikkipedagogit ja musiikkipedagogiopiskelijat, jotka toimivat keski-ikäisten oppilaiden kanssa. Toki opinnäytetyön tulokset ovat hyödyllisiä kaikille musiikkipedagogeille, sillä aikakausien suurten muutosten olisi hyvä olla kaikkien musiikkipedagogien tiedossa. Tämän tiedon avulla voimme paremmin ymmärtää oman alamme kehitystä ja sen mahdollisia vaikutuksia oppilaisiin.