Trim-tekstuurit peliympäristöissä
Björklund, Sami (2020)
Björklund, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915190
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka trim-tekstuureilla pystytään optimoimaan peliympäristöjen teksturoimiseen käytettyjä resursseja. Opinnäytetyön toisena tarkoituksena on kerätä yhteen hajanaiset tiedot trim-tekstuureista ja antaa lukijalle kattava käsitys tekstuurin erilaista käyttömahdollisuuksista. Työssä trim-tekstuureja lähestytään sillä ajatuksella, että teksturoidut 3D-mallit viedään lopulta pelimoottoriin.
Alkuosa opinnäytetyöstä keskittyy käsittelemään modulaarisuuta kuvien avulla trim-tekstuurien käyttöympäristön havainnollistamiseksi ja erilaisten trim-tekstuureiden rinnalla käytettävien tekniikoiden selkeyttämiseksi, jonka jälkeen esitellään kolme yleisintä peliympäristöjen teksturoimiseen käytettyä tekstuuria. Tämän jälkeen keskitytään trim-tekstuurien hyötyihin erilaisten esimerkkien kautta ja esitellään kaavioiden avulla erot normaalin 3D-mallin työnkulun ja trim-tekstuurityönkulun välillä, jonka jälkeen työssä käydään läpi trim-tekstuuritekniikkaan liittyviä tilanteita monipuolisten kuvaesimerkkien avulla. Aivan lopuksi työ keskittyy antamaan lukijalle hyödyllisiä neuvoja ja linkkejä trim-tekstuurien suunnitteluun.
Opinnäytetyössä käsitellyiden aiheiden lukemisesta on hyötyä kaikille 3D-mallinnuksen parissa työskenteleville henkilöille, joille trim-tekstuurit eivät ole vielä ennestään tuttuja, mutta suurimman hyödyn työstä saavat peliympäristöjen luomisesta kiinnostuneet 3D-graafikot. Trim-tekstuurit ovat tietyissä tilanteissa erittäin tehokkaita työkaluja, jonka takia ne ovat pelialalla laajassa käytössä. Trim-tekstuurit antavat tekijälle vaihtoehtoisen tavan lähestyä 3D-mallintamiseen liittyviä ongelmia ja ne tulevat olemaan tulevaisuudessakin käytössä, kunnes keksitään uusi tapa teksturoida 3D-malleja ilman normal mappeja.
Alkuosa opinnäytetyöstä keskittyy käsittelemään modulaarisuuta kuvien avulla trim-tekstuurien käyttöympäristön havainnollistamiseksi ja erilaisten trim-tekstuureiden rinnalla käytettävien tekniikoiden selkeyttämiseksi, jonka jälkeen esitellään kolme yleisintä peliympäristöjen teksturoimiseen käytettyä tekstuuria. Tämän jälkeen keskitytään trim-tekstuurien hyötyihin erilaisten esimerkkien kautta ja esitellään kaavioiden avulla erot normaalin 3D-mallin työnkulun ja trim-tekstuurityönkulun välillä, jonka jälkeen työssä käydään läpi trim-tekstuuritekniikkaan liittyviä tilanteita monipuolisten kuvaesimerkkien avulla. Aivan lopuksi työ keskittyy antamaan lukijalle hyödyllisiä neuvoja ja linkkejä trim-tekstuurien suunnitteluun.
Opinnäytetyössä käsitellyiden aiheiden lukemisesta on hyötyä kaikille 3D-mallinnuksen parissa työskenteleville henkilöille, joille trim-tekstuurit eivät ole vielä ennestään tuttuja, mutta suurimman hyödyn työstä saavat peliympäristöjen luomisesta kiinnostuneet 3D-graafikot. Trim-tekstuurit ovat tietyissä tilanteissa erittäin tehokkaita työkaluja, jonka takia ne ovat pelialalla laajassa käytössä. Trim-tekstuurit antavat tekijälle vaihtoehtoisen tavan lähestyä 3D-mallintamiseen liittyviä ongelmia ja ne tulevat olemaan tulevaisuudessakin käytössä, kunnes keksitään uusi tapa teksturoida 3D-malleja ilman normal mappeja.