Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuus ja sen vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
Eskola, Noora (2020)
Eskola, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915232
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, kuinka uskottavana sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi nähdään ja kuinka paljon painoarvoa kuluttajat laittavat vaikuttajien mielipiteille ennen ostopäätöstä. Työn tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuus saatetaan kyseenalaistaa ja mihin sen tehokkuus eli vaikuttavuus perustuu.
Opinnäytetyön lukemalla lukija ymmärtää vaikuttajamarkkinoinnin käsitteen ja toteutustavat sekä miten vaikuttajamarkkinointi näkyy kuluttajan ostoprosessin eri vaiheissa. Teorian hankinnassa on käytetty sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä sosiaalisen median markkinoinnista, sisältömarkkinoinnista ja vaikuttajamarkkinoinnista. Teoriaosuuden tueksi toteutin tutkimustyyppisen toteutuksen, jonka aineisto kerättiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Menetelmän muodoksi valikoitui teemahaastattelu. Haastattelin kuutta kuluttajaa, jotka kohtasivat vaikuttajamarkkinointia päivittäin eri sosiaalisen median kanavissa. Toteutuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajien näkemys vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuudesta ja lopuksi pohtia, mihin vaikuttajamarkkinoinnin vaikuttavuus perustuu ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon kaupallisen yhteistyön onnistumisessa, jotta vaikuttajamarkkinoinnin avulla saadaan kuluttaja kohti ostopäätöstä ja luodaan lisäarvoa
yritykselle.
Haastattelujen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuuden kyseenalaistamiselle ei ilmennyt riittävän tarkkoja syitä. Teemahaastattelujen avulla sain kuitenkin vastauksia, millaisena vaikuttajamarkkinointi nähtiin ja millä keinoilla vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuutta voitaisiin parantaa. Parannuskeinoja olivat yritysten ja vaikuttajien välisten kaupallisten yhteistöiden pitkäjänteisyys, monikanavaisuus sekä soveltuvan vaikuttajan valinta yhteistyöhön, erityisesti asiantuntijuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyön lukemalla lukija ymmärtää vaikuttajamarkkinoinnin käsitteen ja toteutustavat sekä miten vaikuttajamarkkinointi näkyy kuluttajan ostoprosessin eri vaiheissa. Teorian hankinnassa on käytetty sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä sosiaalisen median markkinoinnista, sisältömarkkinoinnista ja vaikuttajamarkkinoinnista. Teoriaosuuden tueksi toteutin tutkimustyyppisen toteutuksen, jonka aineisto kerättiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Menetelmän muodoksi valikoitui teemahaastattelu. Haastattelin kuutta kuluttajaa, jotka kohtasivat vaikuttajamarkkinointia päivittäin eri sosiaalisen median kanavissa. Toteutuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajien näkemys vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuudesta ja lopuksi pohtia, mihin vaikuttajamarkkinoinnin vaikuttavuus perustuu ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon kaupallisen yhteistyön onnistumisessa, jotta vaikuttajamarkkinoinnin avulla saadaan kuluttaja kohti ostopäätöstä ja luodaan lisäarvoa
yritykselle.
Haastattelujen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuuden kyseenalaistamiselle ei ilmennyt riittävän tarkkoja syitä. Teemahaastattelujen avulla sain kuitenkin vastauksia, millaisena vaikuttajamarkkinointi nähtiin ja millä keinoilla vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuutta voitaisiin parantaa. Parannuskeinoja olivat yritysten ja vaikuttajien välisten kaupallisten yhteistöiden pitkäjänteisyys, monikanavaisuus sekä soveltuvan vaikuttajan valinta yhteistyöhön, erityisesti asiantuntijuuden näkökulmasta.